Πέμπτη 9 Μαρτίου 2023

Ευγενία Φακίνου, Η ζωή στη Σύμη (Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α' Γυμνασίου)

 

Ευγενία Φακίνου, Η ζωή στη Σύμη

Βιογραφία -Εργογραφία της Ευγενίας Φακίνου


Pieter Bruger (πρεσβύτερος),  «Παιδικά παιχνίδια» (1560)

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ: Η μικρή Αστραδενή θυμάται με νοσταλγία τη ζωή της στη Σύμη συγκρίνοντάς τη με τη ζωή στην Αθήνα, όπου ζει τώρα. Εκεί κάθε απόγευμα οι γυναίκες συγκεντρώνονταν σε κάποιο σπίτι, για να ασχοληθούν με τις δουλειές τους, ενώ τα παιδιά, αν ο καιρός ήταν καλός, έπαιζαν έξω. Σε διαφορετική περίπτωση κατέφευγαν στην κουζίνα που εξυπηρετούσε τις περισσότερες ανάγκες της οικογένειας. Χαρακτηριστικά της διαρρύθμισης της κουζίνας ήταν ο αποκρέβατος και τα παράθυρα με τα περβάζια. Σε ένα από αυτά υπήρχε ο νεροχύτης, τα νερά του οποίου κατέληγαν στον κήπο, όπου ποτίζονταν λουλούδια και λαχανικά. Για τις περισσότερες ανάγκες τους οι κάτοικοι χρησιμοποιούσαν βρόχινο νερό, το οποίο κατανάλωναν με μέτρο.

Αφήγηση/Αφηγητής: α’ πρόσωπο, δραματοποιημένος ομοδιηγητικός αυτοδιηγητικός αφηγητής (αυτοβιογραφικό κείμενο), αφήγηση με εσωτερική εστίαση.

Χρόνος: αναδρομή στο παρελθόν

Αφηγηματικοί τρόποι:

-          Αφήγηση: «Στη Σύμη …καθώς δουλεύανε».

-          Περιγραφή: «Σ’ εμάς …στην άκρη».

-          Σχόλιο: «Αυτό βολεύει …όλα εκεί».

Γλώσσα – ύφος: απλή δημοτική με ιδιωματικές λέξεις π.χ. τσιμιά. Επίθετα και σημεία στίξης (αποσιωπητικά, θαυμαστικό, ερωτηματικό), που χρωματίζουν το λόγο με τα συναισθήματα της αφηγήτριας. Ύφος ζωντανό, απλό, ειρωνικό όταν αναφέρεται στην Αθήνα. Μικροπερίοδος λόγος, παρατακτική σύνδεση (λόγος μικρού παιδιού)

Εκφραστικά μέσα:

-Μεταφορές: π.χ. είχε το γούστο του.

-Παρομοίωση: Μυρίζει…σα φάρμακο.

- Επίθετα: π.χ. συντροφική.

- Ασύνδετα σχήματα: π.χ. Άλλη έπλεκε …έπλεκε νταντέλα.

-Εικόνες: π.χ. Άλλη έπλεκε …έπλεκε νταντέλα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.