1.
«Το
κάστρο των Σερβίων» (οικοδόμηση- χρονολόγηση, κριτήρια
επιλογής χώρου, ιστορική αναγκαιότητα, στρατηγική σημασία, διαμόρφωση χώρου ,
κτίσματα –ιδιωτικά, δημόσια, ιεροί ναοί- , τείχη –επεκτάσεις, επιδιορθώσεις,
υλικά-, πολιορκίες, επιθέσεις, αυτοκράτορες- αποτελέσματα, σημερινή κατάσταση).
Σέρβια,
Μια βυζαντινή πόλη-κάστρο. Διαδρομές στο χώρο και στο χρόνο. Υπουργείο Πολιτισμού. 11η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, Βέροια 2009.
2.
«Ο
βυζαντινός στρατός και τα όπλα του» (αμυντικός και
επιθετικός οπλισμός –εξέλιξη, πολιορκητικές μηχανές, στρατιωτικά σώματα
(πεζικό, ναυτικό), στρατιωτικοί τίτλοι, η θητεία- ηλικία στράτευσης, διάρκεια,
υποχρεώσεις, ποινές-, άμυνα στις πόλεις- άμυνα στα σύνορα, το «υγρό πυρ».
3.
«Βυζαντινές
και μεταβυζαντινές μονές και εκκλησίες της Κοζάνης»(ίδρυση,
κτήτορας, τύπος ναού, καταστροφές, ανοικοδομήσεις, εικονογραφικός κύκλος,
αγιογράφοι, σημερινή κατάσταση).
4.
«Ιστορία
ενός αυτοκράτορα: Νικηφόρος Φωκάς, Κωνσταντίνος Β’ Βουλγαροκτόνος, Κωνσταντίνος
ΙΑ’ Παλαιολόγος» (καταγωγή, ανάρρηση στο θρόνο,
στρατιωτικές- πολιτικές- διπλωματικές επιτυχίες [τα πιο σημαντικά- σύντομη
αναφορά], θάνατος, διάδοχος, σχολιασμός [προσωπικότητα –έργο]).
5.
«Η
γυναίκα στο Βυζάντιο» (θέση στην οικογένεια, ανατροφή,
μόρφωση, ασχολίες, γάμος, προίκα, διαζύγιο, χηρεία, περιουσία, ενδυμασία,
καλλωπισμός κλπ.).
6.
«Η
καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο» (γέννηση- η θέση
αγοριών και κοριτσιών στην οικογένεια, ονοματοδοσία, παιδικά παιχνίδια, εκπαίδευση-
, γάμος -επιλογή συντρόφου ,προξενιό, προίκα -, θάνατος- ταφικά έθιμα-, εορτές, διασκέδαση, ένδυση, υπόδηση,
κατοικία, είδη καθημερινής χρήσης, διατροφή, υγεία).
7.
«Τα
επαγγέλματα στο Βυζάντιο» (παρουσίαση επαγγελμάτων
–ονομαστικά και μικρογραφίες, οργάνωση –συστήματα- συντεχνίες).
8.
«Η
Αθωνική Πολιτεία» (καταγραφή μονών Αγίου Όρους, ιδρυτές,
κτήτορες, μοναστική ζωή, κουρά μοναχών, σημερινό καθεστώς).
9.
«Η
πόλη της Κοζάνης κατά την οθωμανική περίοδο» ( καθεστώς, κοινωνία,
οικονομία, πνευματική ζωή).
10. «Τεχνολογία και θετικές επιστήμες στο
Βυζάντιο» (λιμάνια –ταρσανάδες- νεώρια-, γεωγραφικοί χάρτες,
ναυτικά εγχειρίδια, ο υπολογισμός του
χρόνου, μονάδες μέτρησης, αστρονομία, μαθηματικά, επιστήμονες π.χ. Λέων ο
Φιλόσοφος).
11.
«Τα
ακριτικά τραγούδια» (καταγραφή, παραλλαγές, επαναλαμβανόμενα
μοτίβα, διάδοση στα Βαλκάνια, ιστορική τεκμηρίωση, μουσικές εκτελέσεις).
12.
«Η
βυζαντινή τέχνη» (αρχιτεκτονική, τοιχογραφία – ψηφιδωτό-
φορητές εικόνες, μικρογραφία, μικροτεχνία,-υλικά, εργαλεία, τεχνίτες, σχολές).
13. «Θρύλοι, θρήνοι και παραδόσεις της
Άλωσης» (καταγραφή παραδοσιακών τραγουδιών, παραμυθιών,
θρύλων).
ΟΔΗΓΙΕΣ
1) Οι ιστότοποι που
αναφέρονται σε κάθε εργασία είναι ενδεικτικοί. Μπορείτε να αναζητήσετε το υλικό
σας και σε άλλες αξιόπιστες πηγές. Όπου δεν αναφέρονται ιστότοποι μπορείτε να
ξεκινήσετε την αναζήτησή σας από τις παραπομπές που αναρτώνται στο ιστολόγιο σε
κάθε μάθημα.
2) Οι εργασίες θα παρουσιαστούν σε PowerPoint εμπλουτισμένες με εικαστικό υλικό.
3) Δεν ξεχνάμε στην πρώτη διαφάνεια της παρουσίασης να συμπεριλάβουμε τον τίτλο της εργασίας και τα ονόματα των μαθητών της ομάδας.
4) Στην τελευταία διαφάνεια σημειώνουμε τη βιβλιογραφία και τη δικτυογραφία που χρησιμοποιήσαμε.
5) Αποφεύγουμε την αντιγραφή - επικόλληση. Διαβάζουμε με προσοχή το υλικό μας και το αποδίδουμε με τον δικό μας τρόπο, όσο το δυνατόν καλύτερα. Σε κάθε περίπτωση είναι προτιμότερη μια εργασία που δείχνει- παρ' όλες τις πιθανές ελλείψεις- ότι ασχοληθήκατε με το θέμα σας , παρά μια εργασία - έστω και πληροφοριακά άψογη - που είναι ολοφάνερο ότι απλά αντιγράψατε.
6) Προσοχή στην έκταση του κειμένου σε κάθε διαφάνεια καθώς και στο μέγεθος της γραμματοσειράς. Πολύ μεγάλο κείμενο και μικροσκοπικά γράμματα θα κουράσουν τους συμμαθητές σας κατά την παρουσίαση.
2) Οι εργασίες θα παρουσιαστούν σε PowerPoint εμπλουτισμένες με εικαστικό υλικό.
3) Δεν ξεχνάμε στην πρώτη διαφάνεια της παρουσίασης να συμπεριλάβουμε τον τίτλο της εργασίας και τα ονόματα των μαθητών της ομάδας.
4) Στην τελευταία διαφάνεια σημειώνουμε τη βιβλιογραφία και τη δικτυογραφία που χρησιμοποιήσαμε.
5) Αποφεύγουμε την αντιγραφή - επικόλληση. Διαβάζουμε με προσοχή το υλικό μας και το αποδίδουμε με τον δικό μας τρόπο, όσο το δυνατόν καλύτερα. Σε κάθε περίπτωση είναι προτιμότερη μια εργασία που δείχνει- παρ' όλες τις πιθανές ελλείψεις- ότι ασχοληθήκατε με το θέμα σας , παρά μια εργασία - έστω και πληροφοριακά άψογη - που είναι ολοφάνερο ότι απλά αντιγράψατε.
6) Προσοχή στην έκταση του κειμένου σε κάθε διαφάνεια καθώς και στο μέγεθος της γραμματοσειράς. Πολύ μεγάλο κείμενο και μικροσκοπικά γράμματα θα κουράσουν τους συμμαθητές σας κατά την παρουσίαση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.