Ζωρζ Σαρή (1925 -2012)
Βιογραφία – Εργογραφία της Ζωρζ Σαρή, εδώ:
Περίληψη: Η 12χρονη Νινέτ ταξιδεύει σιδηροδρομικώς με τη μητέρα της Έμμα και το θείο της Προσπέρ, με κατεύθυνση το Παρίσι, όπου και θα φοιτήσει εσώκλειστη σε κολλέγιο καλογραιών. Καθώς το τρένο πλησιάζει στον προορισμό του, η Έμμα εκφράζει στον αδελφό της τις αγωνίες της για το αν είναι σωστή η απόφασή της και θυμάται με νοσταλγία τη στιγμή της γέννησης της κόρης της στην Κωνσταντινούπολη. Τη συζήτηση κρυφακούει η Νινέτ, που έχει ξυπνήσει εξαιτίας ενός εφιάλτη. Η αγάπη που εκφράζει η μητέρα της στην εξομολόγησή της τη λυτρώνει από τον φόβο της, ότι οι γονείς της την είχαν αγοράσει από μια τσιγγάνα για ένα καρβέλι. Ανακουφισμένη από την αποκάλυψη καλημερίζει τη μητέρα της.
Ενότητες – Πλαγιότιτλοι:
· 1η: «Ξημέρωνε …ζωή τους» - Η διαδρομή του τρένου στα περίχωρα του Παρισιού.
· 2η: «Ο Προσπέρ …τη μικρή..» - Η εξομολόγηση της Έμμας στο αδελφό της.
· 3η: «Η μικρή … της ζωής μου…» - Ο εφιάλτης της Νινέτ και η παρακολούθηση της συνομιλίας.
· 4: « Οι λέξεις …, μανούλα …» - Η απαλλαγή της Νινέτ από τις αμφιβολίες,
Χαρακτηρισμοί
Έμμα: Η Έμμα προέρχεται από ένα προνομιούχο περιβάλλον, όπως φαίνεται από το γεγονός ότι έχει φοιτήσει σε ιδιωτικό οικοτροφείο στο Παρίσι. Είναι μια στοργική μητέρα, που θεωρεί τη Νινέτ ως τη χαρά της ζωής της. Αισθάνεται τύψεις για την απόφασή της, ωστόσο παραμένει σταθερή σ’ αυτή.
Προσπέρ: Συμπαραστέκεται στην αδελφή του σ’ αυτήν τη δύσκολη περίσταση, παρηγορώντας την και προσπαθώντας να την απαλλάξει από τις τύψεις της. Η συνολική στάση του δείχνει έναν ευαίσθητο και στοργικό άνθρωπο.
Νινέτ: Η Νινέτ είναι ένα μικρό κορίτσι που αντιμετωπίζει τον αποχωρισμό από την οικογένειά της. Βασανίζεται από ένα πείραγμα που της είχε απευθύνει στο παρελθόν ένα παιδί. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αμφιβάλλει για την καταγωγή της και την αγάπη των γονιών της. Η εξομολόγηση της μητέρας της τη λυτρώνει και την ανακουφίζει απ’ όλες τις αμφιβολίες της.
Κοσμοπολιτισμός: Η συνήθεια των εύπορων οικογενειών να στέλνουν τα παιδιά τους εσώκλειστα σε κολλέγια, ξένα ονόματα, η πολυτέλεια του τρένου, η διαμονή των προσώπων σε διάφορες πόλεις σε διαφορετικές ηπείρους. Μαθαίνουν ξένες γλώσσες και κινούνται με άνεση στους κοινωνικούς κύκλους.
Αφήγηση – Αφηγητής: γ’ πρόσωπη, παντογνώστης, ετεροδιηγητικός, μηδενική εστίαση
Αφηγηματικός χρόνος: ευθύγραμμος, αναδρομική αφήγηση ( οι αναμνήσεις της Έμμας από τη γέννηση της Νινέτ, ο καβγάς της Νινέτ με τον Κόλια)
Αφηγηματικοί τρόποι:
· Αφήγηση: π.χ. « Ο Προσπέρ χτύπησε …τα μαλλιά της»
· Περιγραφή: π.χ. «Η μαμά ξεπρόβαλε …χλωμά μάγουλά της»
· Διάλογος: π.χ. « - Ξύπνησες… - μανούλα…»
· Σχόλιο του αφηγητή: «… να ονειρεύονται …στη σύντομη ζωή τους…»
Εκφραστικά μέσα:
· Μεταφορές: π.χ. ασθενικοί κήποι
· Παρομοιώσεις: π.χ. σαν καρφιά
· Εικόνες: π.χ. Εικόνες μιας γρήγορης … στη σύντομη ζωή τους
· Προσωποποιήσεις: π.χ. οι λέξεις στροβιλίζονται… τρυπώνουν
· Ασύνδετο σχήμα: π.χ. Οι λέξεις ελαφριές … να τα θυμούνται αργότερα
· Επανάληψη: Μην κλαις, μην κλαίς
· Υπερβολή: χίλιες φορές
· Αντιθέσεις: π.χ. τα χαρούμενα ή τα λυπημένα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.