Ο Καπετάν Μιχάλης
Γράφει η Κατερίνα Ρόπουτη (Γ4)
Τα γεγονότα χρονολογούνται το 1889, στην Κρήτη. Ο πρωταγωνιστής της ιστορίας, ο Καπετάν Μιχάλης, ένας θαρραλέος αλλά και άγριος πολεμιστής, έχει ορκιστεί να μην ξυρίζεται, να φορά πάντοτε μαύρα ρούχα αλλά και να παραμένει σκυθρωπός μέχρι να ελευθερωθεί η Κρήτη. Στην συνάντησή του με την όμορφη Εμινέ , τη σύζυγο του πιο καλού του φίλου του Νουρήμπεη, τον κυριεύουν σκέψεις που ποτέ δε θα ήθελε στο μυαλό του. Παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειές του όμως, δεν καταφέρνει να τις αποβάλλει.
Καθώς ο Καπετάν Μιχάλης αγωνίζεται για να διώξει το κακό από το κεφάλι του, ο Νουρήμπεης μάχεται με τον Μανούσακα, έναν από τα αδέρφια του καπετάν Μιχάλη, προκείμενου να πάρει εκδίκηση για τον θάνατο του πατέρα του, τον οποίο είχε σκοτώσει πριν από κάποια χρόνια ο αδερφός τους Κωσταρός, και τον σκοτώνει. Εκείνος όμως τραυματίζεται άσχημα στα γεννητικά του όργανα. Το τραύμα του θεραπεύεται, όμως η βλάβη είναι αδύνατον να επουλωθεί πλήρως και εκείνος παίρνει την απόφαση να δώσει τέλος στη ζωή του, καθώς δε θα του ήταν δυνατόν να ανταπεξέλθει στην περιφρόνηση που θα δεχόταν από τη γυναίκα του Εμινέ λόγω της πλέον ανικανότητάς του. Εκείνη στο μεταξύ, πλέον είχε παράνομο δεσμό με τον καπετάν Πολυξίγκη. Μόλις μαθεύτηκε ο θάνατός του, το ήδη τεταμένο κλίμα στο Μεγάλο Κάστρο επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο από πριν, καθώς καθημερινά πλέον φτάνουν νέα για ταραχές μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων σε ολόκληρο το νησί.
Με την παρακίνηση των αγάδων, Τουρκικός στρατός βρίσκεται παντού στους δρόμους πυροβολώντας ετοιμοπόλεμος. Αφού περνούν κάποιες μέρες, η ελληνική επανάσταση ξεκινά. Ο πόλεμος μαίνεται και οι Τούρκοι έχουν περικυκλώσει από παντού το μοναστήρι του Αφέντη Χριστού. Τον ίδιο καιρό, η Εμινέ αποφασίζει και ετοιμάζεται να βαφτιστεί χριστιανή και να γίνει σύζυγος του Καπετάν Πολυξίγκη. Οι συγγενείς του Νουρήμπεη όμως, την απαγάγουν και ο καπετάν Μιχάλης την πιο κρίσιμη νύχτα της πολιορκίας των Τούρκων φεύγει από το μοναστήρι για να σώσει την Εμινέ. Αφού πετυχαίνει το σχέδιό του, τη στέλνει στο σπίτι μιας θείας του. Οι Τούρκοι όμως, εκμεταλλεύονται την απουσία του και καταφέρνουν να καταστρέψουν το μοναστήρι και ο καπετάν Μιχάλης σκοτώνει τελικά την Εμινέ για να λυτρώσει τη συνείδησή του από τις ενοχές για το μοναστήρι.
Λίγο καιρό αργότερα, καταφθάνει στο νησί ο Κοσμάς, γιος του Κωσταρού και ανιψιός του καπετάν Μιχάλη, φέρνοντας στους επαναστατημένους το μήνυμα της συνθηκολόγησης. Σιγά σιγά, όλοι οι καπετάνιοι παραδίδουν τα όπλα συμφωνώντας με την πρόταση, αλλά ο καπετάν Μιχάλης αντιθέτως τον υπολοίπων, παραμένει πιστός στα πιστεύω του και αρνείται να υποταχθεί. Ο Κοσμάς πηγαίνει στο λημέρι του για να προσπαθήσει να τον μεταπείσει να παραδώσει τα όπλα, αλλά τελικά μένει στο πλευρό του και ο ίδιος, καθώς μέσα του ξυπνά η Κρήτη και ο πατέρας του ο Κωσταρός. Μέσα στην αναστάτωση της μάχης, καταλαβαίνει ότι ο καπετάν Μιχάλης έχει πια γλυτώσει τον εαυτό του από κάθε φόβο κι ελπίδα. Σύντομα, θείος και ανιψιός πέφτουν νεκροί ένδοξα και τίμια στην τελευταία έφοδο των Τούρκων.
Αδερφοφάδες
Γράφει η Μαρία Σελενίτσα (Γ4)
1)Ποιο είναι το θέμα / η υπόθεση;
Στο βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη, οι Αδελφοφάδες, περιγράφεται ο εμφύλιος σπαραγμός και οι οδυνηρές συνέπειες του, από τις αντιθέσεις και το αλληλοφάγωμα που μαστίζουν τον ελληνικό λαό, με αποτέλεσμα αφενός, τη διάσπαση της ενότητας, και αφετέρου την επικράτηση ενός αδελφοκτόνου διχασμού.
2)Πού και πότε εκτυλίσσεται η ιστορία;
Η δράση του μυθιστορήματος εκτυλίσσεται στο φανταστικό χωριό Κάστελος, στα χρόνια του Εμφύλιου. Το χωρίο βρίσκεται υπό τον έλεγχο του στρατού και πολιορκείται από τους αντάρτες. Ο ιερέας του, ο παπα-Γιάνναρος στέκεται ανάμεσα στις δύο παρατάξεις και προσπαθεί να τις συμφιλιώσει προκειμένου να αποφευχθούν οι μελλούμενες συμφορές.
3)Ποιοι είναι οι βασικοί ήρωες;
Στο μυθιστόρημα εμφανίζονται οι ήρωες: ο παπά-Γιάνναρος, ο καπετάν Δράκος ,ο γέρο Μάντρας , ο Λουκάς , ο Λεωνίδας, ένας αγιορείτης καλόγερος, φαντάροι και αντάρτες ως βοηθητικά πρόσωπα για την προαγωγή της πλοκής και της ιστορίας.
4)Ποιος μιλά; Ποιος είναι ο αφηγητής;
Η αφήγηση είναι γ’πρόσωπη και αφηγητής είναι ο συγγραφέας.
5)Ποια είναι τα βασικά γεγονότα της πλοκής;
Παρά τις παραινέσεις του φιλήσυχου ιερέα, οι παρατάξεις αντιμετωπίζουν με αδιαφορία τη στάση του, αφού τον θεωρούν η καθεμία όργανο της άλλης. Ο παπα-Γιάνναρος αναρωτιέται που πραγματικά βρίσκεται η έννοια του δικαίου παρόλο που το κοινωνικό και επαναστατικό όραμα των ανταρτών τού φαίνεται σωστό σε ορισμένα σημεία, τον προβληματίζει όμως η απάνθρωπη και πολεμοχαρής συμπεριφορά τους.
Η κατάσταση στο Κάστελο παραμένει τραγική και η διχόνοια που επικρατεί στο χωριό ωθεί τον ήρωα να δράσει, παίρνοντας μια μεγάλη απόφαση: συναντά τον αρχηγό των ανταρτών ,τον Καπετάν Δράκο –που είναι ο γιος του-, του μιλά για ειρήνη και αγάπη και συμφωνεί να του παραδώσει το χωριό, με τον όρο να μην πειράξει κανένα. Στη συνέχεια, απευθύνεται στους χωρικούς και τους πείθει να δεχτούν τη συμφιλίωση, αφού οι αντάρτες υποσχέθηκαν παύση των εχθροπραξιών. Όμως, μόλις οι αντάρτες μπαίνουν στο Κάστελο, ο Καπετάν Δράκος εκτελεί δώδεκα άτομα.
Τέλος, ο παπά-Γιάνναρος, θεωρώντας τον εαυτό του υπεύθυνο για τον θάνατο των αθώων συγχωριανών του, αποφασίζει να γυρίσει όλα τα χωριά για να συμφιλιώσει τους ανθρώπους και να τους πείσει να μην πιστεύουν ούτε τους ‘μαύρους’ ούτε τους ‘κόκκινους’. Δυστυχώς, όμως, τα ειρηνικά σχέδια του διακόπτονται απότομα: τη στιγμή που απομακρύνεται για να εφαρμόσει την φιλανθρωπική του δράση, ο Καπετάν Δράκος διατάζει να τον σκοτώσουν.
6)Ποια είναι η δομή του έργου;
Το έργο αποτελείται από 20 κεφάλαια.
7)Κριτική:
Ο Νίκος Καζαντζάκης παραμένει “ ιδεολογικά” ένας από τους πιο διαχρονικούς Νεοέλληνες συγγραφείς. Έχει ένα πλούσιο και πολύπλευρο συγγραφικό έργο, καθώς είναι ένας από τους ελάχιστους συγγραφείς, σε ελληνική ή παγκόσμια κλίµακα ,που ασχολήθηκε µε όλα τα λογοτεχνικά είδη. Κατόρθωσε μέσα από τα βιβλία του να κάνει διαχρονικό το επικαιρικό, να δώσει άλλη διάσταση σε όσα συνέβησαν τότε στον τόπο μας. Η εμμονή του Καζαντζάκη για την αναζήτηση της αλήθειας με την βοήθεια του Θεού, ενός Θεού που υπάρχει αλλά όχι με την κλασσική έννοια όπως είναι στην συνείδηση των περισσοτέρων πιστών αλλά ούτε και δεν υπάρχει όπως το φαντάζονται οι άθεοι, κάνει την εμφάνιση της με ένταση. Ο Θεός του Καζαντζάκη στους αδερφοφάδες είναι ένας Θεός που έχει δικό του κώδικα επικοινωνίας, δικά του πάθη, αγαπάει, προστατεύει αλλά θέτει και όρια και όρους. Το αποτέλεσμα, ένα βαθύτατα υπαρξιακό μυθιστόρημα με τα διλήμματα και τους εμφύλιους σπαραγμούς που δεν τελειώνουν ποτέ σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Παρόλα αυτά, ο λόγος του Καζαντζάκη αναγεννιέται στη διάρκεια του 21ου αιώνα ως ένας βαθιά στοχαστικός φιλοσοφικός λόγος µε έντονο θεολογικά υπαρξιακό υπόβαθρο
Στο βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη, οι Αδελφοφάδες, περιγράφεται ο εμφύλιος σπαραγμός και οι οδυνηρές συνέπειες του, από τις αντιθέσεις και το αλληλοφάγωμα που μαστίζουν τον ελληνικό λαό, με αποτέλεσμα αφενός, τη διάσπαση της ενότητας, και αφετέρου την επικράτηση ενός αδελφοκτόνου διχασμού.
2)Πού και πότε εκτυλίσσεται η ιστορία;
Η δράση του μυθιστορήματος εκτυλίσσεται στο φανταστικό χωριό Κάστελος, στα χρόνια του Εμφύλιου. Το χωρίο βρίσκεται υπό τον έλεγχο του στρατού και πολιορκείται από τους αντάρτες. Ο ιερέας του, ο παπα-Γιάνναρος στέκεται ανάμεσα στις δύο παρατάξεις και προσπαθεί να τις συμφιλιώσει προκειμένου να αποφευχθούν οι μελλούμενες συμφορές.
3)Ποιοι είναι οι βασικοί ήρωες;
Στο μυθιστόρημα εμφανίζονται οι ήρωες: ο παπά-Γιάνναρος, ο καπετάν Δράκος ,ο γέρο Μάντρας , ο Λουκάς , ο Λεωνίδας, ένας αγιορείτης καλόγερος, φαντάροι και αντάρτες ως βοηθητικά πρόσωπα για την προαγωγή της πλοκής και της ιστορίας.
4)Ποιος μιλά; Ποιος είναι ο αφηγητής;
Η αφήγηση είναι γ’πρόσωπη και αφηγητής είναι ο συγγραφέας.
5)Ποια είναι τα βασικά γεγονότα της πλοκής;
Παρά τις παραινέσεις του φιλήσυχου ιερέα, οι παρατάξεις αντιμετωπίζουν με αδιαφορία τη στάση του, αφού τον θεωρούν η καθεμία όργανο της άλλης. Ο παπα-Γιάνναρος αναρωτιέται που πραγματικά βρίσκεται η έννοια του δικαίου παρόλο που το κοινωνικό και επαναστατικό όραμα των ανταρτών τού φαίνεται σωστό σε ορισμένα σημεία, τον προβληματίζει όμως η απάνθρωπη και πολεμοχαρής συμπεριφορά τους.
Η κατάσταση στο Κάστελο παραμένει τραγική και η διχόνοια που επικρατεί στο χωριό ωθεί τον ήρωα να δράσει, παίρνοντας μια μεγάλη απόφαση: συναντά τον αρχηγό των ανταρτών ,τον Καπετάν Δράκο –που είναι ο γιος του-, του μιλά για ειρήνη και αγάπη και συμφωνεί να του παραδώσει το χωριό, με τον όρο να μην πειράξει κανένα. Στη συνέχεια, απευθύνεται στους χωρικούς και τους πείθει να δεχτούν τη συμφιλίωση, αφού οι αντάρτες υποσχέθηκαν παύση των εχθροπραξιών. Όμως, μόλις οι αντάρτες μπαίνουν στο Κάστελο, ο Καπετάν Δράκος εκτελεί δώδεκα άτομα.
Τέλος, ο παπά-Γιάνναρος, θεωρώντας τον εαυτό του υπεύθυνο για τον θάνατο των αθώων συγχωριανών του, αποφασίζει να γυρίσει όλα τα χωριά για να συμφιλιώσει τους ανθρώπους και να τους πείσει να μην πιστεύουν ούτε τους ‘μαύρους’ ούτε τους ‘κόκκινους’. Δυστυχώς, όμως, τα ειρηνικά σχέδια του διακόπτονται απότομα: τη στιγμή που απομακρύνεται για να εφαρμόσει την φιλανθρωπική του δράση, ο Καπετάν Δράκος διατάζει να τον σκοτώσουν.
6)Ποια είναι η δομή του έργου;
Το έργο αποτελείται από 20 κεφάλαια.
7)Κριτική:
Ο Νίκος Καζαντζάκης παραμένει “ ιδεολογικά” ένας από τους πιο διαχρονικούς Νεοέλληνες συγγραφείς. Έχει ένα πλούσιο και πολύπλευρο συγγραφικό έργο, καθώς είναι ένας από τους ελάχιστους συγγραφείς, σε ελληνική ή παγκόσμια κλίµακα ,που ασχολήθηκε µε όλα τα λογοτεχνικά είδη. Κατόρθωσε μέσα από τα βιβλία του να κάνει διαχρονικό το επικαιρικό, να δώσει άλλη διάσταση σε όσα συνέβησαν τότε στον τόπο μας. Η εμμονή του Καζαντζάκη για την αναζήτηση της αλήθειας με την βοήθεια του Θεού, ενός Θεού που υπάρχει αλλά όχι με την κλασσική έννοια όπως είναι στην συνείδηση των περισσοτέρων πιστών αλλά ούτε και δεν υπάρχει όπως το φαντάζονται οι άθεοι, κάνει την εμφάνιση της με ένταση. Ο Θεός του Καζαντζάκη στους αδερφοφάδες είναι ένας Θεός που έχει δικό του κώδικα επικοινωνίας, δικά του πάθη, αγαπάει, προστατεύει αλλά θέτει και όρια και όρους. Το αποτέλεσμα, ένα βαθύτατα υπαρξιακό μυθιστόρημα με τα διλήμματα και τους εμφύλιους σπαραγμούς που δεν τελειώνουν ποτέ σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Παρόλα αυτά, ο λόγος του Καζαντζάκη αναγεννιέται στη διάρκεια του 21ου αιώνα ως ένας βαθιά στοχαστικός φιλοσοφικός λόγος µε έντονο θεολογικά υπαρξιακό υπόβαθρο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.