1) ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ-ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Προσοχή: Καθώς έχουν περάσει αρκετά χρόνια από την εκπόνηση του σεναρίου, κάποιοι από τους συνδέσμους δεν λειτουργούν πλέον. Ωστόσο είναι εύκολο να βρεθεί το ανάλογο υλικό.
Προσοχή: Καθώς έχουν περάσει αρκετά χρόνια από την εκπόνηση του σεναρίου, κάποιοι από τους συνδέσμους δεν λειτουργούν πλέον. Ωστόσο είναι εύκολο να βρεθεί το ανάλογο υλικό.
1.1.
Τίτλος
σεναρίου – σχεδίου διδασκαλίας:
Από
τη Χιροσίμα στη Φουκοσίμα: η πυρηνική
ενέργεια στον πόλεμο και στην ειρήνη
1.2.
Δημιουργός:
Χιωτέρη Αικατερίνη
1.2.1.
Εφαρμογή
στην τάξη: Το σενάριο έχει εφαρμοστεί σε 3 τμήματα (Β1-25, Β2-24, Β3-25 μαθητών).
1.3 Εμπλεκόμενες
γνωστικές περιοχές: Ιστορία,
Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Μουσική, Κινηματογράφος, Πληροφορική.
1.3.1
Γνωστικό/-ά αντικείμενο/-α της Διδακτικής Πρακτικής:
Νεοελληνική Λογοτεχνία, Β’ Γυμνασίου
1.3.2. Ιδιαίτερη Περιοχή του γνωστικού
αντικειμένου:
Ενότητα: Προβλήματα της σύγχρονης ζωής –Εντίτα
Μόρρις, Τα λουλούδια της Χιροσίμα.
1.3.4. Χρονική Διάρκεια: Για την υλοποίηση του σεναρίου απαιτούνται 2
διδακτικές ώρες, που μπορούν όμως να αυξηθούν, αν η τάξη δεν αποδίδει με τον
προσδοκώμενο ρυθμό ή αποφασιστεί η επέκταση της εργασίας σε project. Η 1η
ώρα θα αξιοποιηθεί στο εργαστήριο πληροφορικής για την αναζήτηση
των πληροφοριών και την παράλληλη εκτέλεση των ζητούμενων εργασιών, ενώ η
παρουσίαση των εργασιών θα γίνει στην τάξη με τη βοήθεια υπολογιστή και
βιντεοπροβολέα.
1.3.5.
Προϋποθέσεις υλοποίησης: Εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση των υπολογιστών (φυλλομετρητής,
επεξεργαστής κειμένου, πρόγραμμα παρουσιάσεων, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ιστολόγιο).
Η οργάνωση των μαθητών σε ομάδες προϋποθέτει την προηγούμενη άσκησή τους στην
ομαδοσυνεργατική διδασκαλία.
2.
Σύντομη
περιγραφή (περίληψη): Με αφορμή το τελευταίο πυρηνικό ατύχημα
στη Φουκουσίμα της Ιαπωνίας και τις τραγικές συνέπειες για τον τοπικό πληθυσμό,
οι μαθητές καλούνται να μεταφερθούν νοητά σε μια άλλη πόλη της Ιαπωνίας, τη
Χιροσίμα, 75 χρόνια πριν, και να βιώσουν το πρώτο πυρηνικό ολοκαύτωμα του 20ου
αιώνα. Η επιλογή της Ιαπωνίας να χρησιμοποιεί την πυρηνική ενέργεια για την
κάλυψη των ενεργειακών της αναγκών, παρ’ όλες τις τρομακτικές βραχυπρόθεσμες
αλλά και μακροπρόθεσμες συνέπειες της ρίψης της ατομικής βόμβας που είναι
ορατές στη χώρα μέχρι σήμερα, βρίσκεται στον άξονα του προβληματισμού για τη
χρήση της πυρηνικής ενέργειας όχι μόνο για πολεμικούς αλλά και για ειρηνικούς σκοπούς.
3.
Σκοπός και Στόχοι του σεναρίου σχεδίου διδασκαλίας
Γενικός
σκοπός : Nα
ενημερωθούν οι μαθητές για το πυρηνικό ολοκαύτωμα της Χιροσίμα και για τις
ανεξέλεγκτες συνέπειες που έχει η πυρηνική ακτινοβολία στα έμβια όντα. Να
προβληματιστούν για τις καταστροφικές συνέπειες του πολέμου αλλά και για την
συνεχιζόμενη χρήση της πυρηνικής ενέργειας τόσο για πολεμικούς όσο και για
ειρηνικούς σκοπούς.
Επιμέρους
Στόχοι ως προς το γνωστικό αντικείμενο και ως προς τη μαθησιακή διαδικασία.
·
Σε
επίπεδο γνώσεων
1. Να
γνωρίσουν τα γεγονότα της 6ης Αυγούστου 1945 και να τα εντάξουν στο
ιστορικό πλαίσιο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
2. Να
αξιολογήσουν τόσο τις βραχυπρόθεσμες όσο και τις μακροπρόθεσμες συνέπειες της ρίψης
της ατομικής βόμβας στην Ιαπωνία αλλά και σε όλο τον κόσμο.
3. Να
προβληματιστούν για το σκεπτικό της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας στην ίδια
την Ιαπωνία.
4. Να
πληροφορηθούν για τα σημαντικότερα πυρηνικά ατυχήματα και τις συνέπειες τους.
5. Να
ευαισθητοποιηθούν στη χρήση της πυρηνικής ενέργειας και των επιστημονικών
ανακαλύψεων.
6. Να
πληροφορηθούν σχετικά με τις εξελίξεις στην παραγωγή πυρηνικών όπλων και να
σταθμίσουν τις συνέπειες της χρήσης όπλων μαζικής καταστροφής.
7. Να
ενημερωθούν σχετικά με τις διαφορετικές απόψεις για τη χρήση της πυρηνικής
ενέργειας για ειρηνικούς σκοπούς.
·
Σε
επίπεδο δεξιοτήτων
1. να
ασκηθούν στην ομαδοσυνεργατική μάθηση,
2. να
καλλιεργήσουν δεξιότητες αναφορικά με τη χρήση των ΤΠΕ,
3. να
συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, να επικοινωνούν, να συνεργάζονται μεταξύ
τους, να αλληλεπιδρούν, να κρίνουν, να συγκρίνουν και να καταλήγουν σε
συμπεράσματα
4. να
ασκηθούν στη συγκριτική θεώρηση
παράλληλων κειμένων.
·
Σε
επίπεδο στάσεων
1. να
καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη τους, ώστε να προβαίνουν σε ερμηνευτικούς
συλλογισμούς της ανθρώπινης δράσης και των ανθρώπινων στάσεων, συναισθημάτων
και αξιών,
2. να
καλλιεργήσουν ένα πνεύμα αμοιβαιότητας, συνεργασίας και ομαδικότητας μέσα σε
κλίμα αλληλοβοήθειας που μειώνει το φόβο αποτυχίας και την ανταγωνιστική στάση,
3.
να συνειδητοποιήσουν ότι η πυρηνική
καταστροφή στη Χιροσίμα δεν απέτρεψε επιστήμονες και κυβερνήσεις να αναζητούν
νέες χρήσεις της πυρηνικής ενέργειας,
4.
να προβληματιστούν για τη σκοπιμότητα της χρήσης της πυρηνικής
ενέργειας μέσα στα πλαίσια της αναζήτησης εναλλακτικών πηγών ενέργειας,
5.
να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε ένα
σύγχρονο κοινωνικό θέμα που απαιτεί την εγρήγορση όλων των πολιτών,
6.
να διαμορφώσουν άποψη για τη χρήση
της πυρηνικής ενέργειας,
7.
να ανακαλύψουν τη γνώση έχοντας
ενεργή συμμετοχή και αναλαμβάνοντας πρωτοβουλία στη μαθησιακή διαδικασία,
8.
να οικοδομήσουν τη γνώση μέσω της
ανακάλυψης – διερεύνησης,
9.
να ασκηθούν στην τεκμηρίωση και στην
αιτιολόγηση προτάσεων και απόψεων,
10. να
ασκηθούν στη συνεργατική παραγωγή λόγου,
11. να
αναπτύξουν θετική στάση προς τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριες, προς το
σχολείο και τη γνώση,
12. να
συνειδητοποιήσουν την ευθύνη τους ως αυριανοί πολίτες του κόσμου στον έλεγχο
των αποφάσεων των ισχυρών της γης.
Ως
προς τη χρήση των ΤΠΕ και τους νέους γραμματισμούς
·
Να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που
προσφέρει το διαδίκτυο για άντληση
υλικού.
·
Να ασκηθούν στην αποτελεσματική αναζήτηση
υλικού στο διαδίκτυο, καθώς και στην επιλογή των κατάλληλων πληροφοριών, την
οργάνωσή τους και την αξιοποίησή τους για τη σύνθεση των δικών τους κειμένων.
·
Να αξιοποιήσουν τα προγράμματα
επεξεργασίας κειμένου και παρουσίασης για την παραγωγή πολυτροπικού κειμένου.
·
Να αξιοποιήσουν τις νέες επικοινωνιακές
δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο, για να παράγουν λόγο σε αυθεντικές
επικοινωνιακές ανάγκες (δημοσίευση σε ιστολόγιο).
Ειδικότερα:
καλλιεργούνται οι μορφές α) του νέου γραμματισμού με την αξιοποίηση των νέων
τεχνολογιών και της παραγωγής πολυτροπικών κειμένων και β) του κριτικού
γραμματισμού, καθώς οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να αναζητούν τις πληροφορίες
στον παγκόσμιο ιστό και να τις επεξεργάζονται κριτικά.
Προτεινόμενη Εκπαιδευτική μέθοδος –
Οργάνωση της Τάξης
Η
προσέγγιση είναι διαθεματική σε συνδυασμό με ομαδοσυνεργατικές διαδικασίες. Οι
μαθητές θα δουλέψουν σε 6 ομάδες των 4 ατόμων, εντός των οποίων μπορούν να
αναλάβουν συγκεκριμένους ρόλους (επιμερισμός έργου) ανάλογα και με τις
μαθησιακές ικανότητες των παιδιών, ενώ η συνδρομή του διδάσκοντα θα είναι
συμβουλευτική και καθοδηγητική. Στο σχέδιο διδασκαλίας προτείνεται η διαθεματική προσέγγιση της
γνώσης μέσω της Ιστορίας, της Φυσικής,
της Χημείας, της Βιολογίας, της χρήσης των πολυμέσων και των ΤΠΕ, ενώ η τελική
σύνθεση επιδιώκει την ώθηση των μαθητών σε ποικίλες δυνατότητες έκφρασης και
περαιτέρω διερεύνησης του θέματος μέσω της συγκριτικής ανάγνωσης με άλλα
κείμενα. Οι μαθητές καλούνται να ασκηθούν σε διαφορετικά κειμενικά είδη
(επιστολή, ημερολόγιο, άρθρο, ηλεκτρονική επιστολή, εισήγηση, διάλογος ), στα
οποία έχουν ασκηθεί στο μάθημα της Γλώσσας. Όσον αφορά την επιλογή των μαθητών
κάθε ομάδας προτείνεται η ανομοιογενής σύνθεση τόσο ως προς τις μαθησιακές ικανότητες
όσο και ως προς το φύλο.
Συμβατότητα με το ΑΠΣ & το ΔΕΠΠΣ:
·
Η επιλογή
του κειμένου και ο τρόπος προσέγγισης είναι απολύτως συμβατά με το ΑΠΣ και το
ΔΕΠΠΣ του μαθήματος , διότι:
·
α)
ανταποκρίνεται στις επιδιώξεις του ΑΠΣ που σχετίζονται με τη διέγερση των
μαθητών για τη λογοτεχνία, την ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας (ομιλία,
ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία) καθώς και αξιοποίησης των
θεματικών και εξωκειμενικών στοιχείων του,
·
β)
προσφέρεται για να γνωρίσουν οι μαθητές μια σημαντική ιστορική καταγραφή που
σημάδεψε τον 20ο αιώνα και να προβληματιστούν για τις ανθρωπιστικές,
κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις του γεγονότος,
·
γ)
προσφέρεται για διαθεματική προσέγγιση της χρήσης των πολυμέσων και των ΤΠΕ,
·
δ)
προσφέρει πεδίο αξιοποίησης εναλλακτικών υποστηρικτικών υλικών της λογοτεχνίας,
όπως είναι οι ΤΠΕ και το διαδίκτυο,
·
ε)
θεωρείται κατάλληλη για την εφαρμογή σύγχρονων τεχνικών διδασκαλίας και
μάθησης, όπως οι ομάδες εργασίας, σε συνδυασμό με την ερμηνευτική μέθοδο.
4.Λεπτομερής
παρουσίαση της πρότασης
Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση του διαθεματικού
σχεδίου διδασκαλίας είναι η προηγούμενη μελέτη του λογοτεχνικού κειμένου.
Στην πρώτη ανάγνωση οι μαθητές έχουν
εντοπίσει μέσα από τα πρωταγωνιστικά πρόσωπα τις βραχυπρόθεσμες και τις
μακροπρόθεσμες συνέπειες της ατομικής βόμβας, ενώ τους τίθεται το ερώτημα εάν
έχουν ακούσει για κάποιο πυρηνικό ατύχημα. Το πρόσφατο ατύχημα της Φουκουσίμα
δίνει την απαραίτητη αφόρμηση που θα κατευθύνει την αναζήτηση των μαθητών γύρω
από το θέμα της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας τόσο για πολεμικούς όσο και για
ειρηνικούς σκοπούς. Μέσα από τη χρονική απόσταση μεταξύ της Χιροσίμα και της
Φουκουσίμα οι μαθητές καλούνται να πληροφορηθούν τα γεγονότα που οδήγησαν στην
ρίψη ατομικών βομβών στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, να ενημερωθούν για τις
εξελίξεις στο χώρο της κατασκευής σύγχρονων πυρηνικών όπλων και όπλων μαζικής καταστροφής, να εντοπίσουν
τις χώρες που εμπλέκονται στην κούρσα των πυρηνικών εξοπλισμών, να
συνειδητοποιήσουν ότι δοκιμές πυρηνικών όπλων γίνονται μέχρι σήμερα με ανυπολόγιστες
συνέπειες για το περιβάλλον, να αναρωτηθούν για τους λόγους για τους οποίους
πολλές χώρες χρησιμοποιούν σήμερα την πυρηνική ενέργεια για την κάλυψη των
ενεργειακών τους αναγκών, αλλά και να διαπιστώσουν τις συνέπειες από τα
σημαντικότερα πυρηνικά ατυχήματα των τελευταίων ετών. Καταληκτικά τίθεται το
ερώτημα: «Πρέπει στην Ελλάδα να γίνουν πυρηνικά εργοστάσια;» Τη 2η
ώρα παρουσιάζονται οι εργασίες τις οποίες οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν,
να κρίνουν , να προσθέσουν και να διαμορφώσουν άποψη για τη χρήση της πυρηνικής
ενέργειας.
1ο
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ονόματα μαθητών:
1. Επισκεφθείτε
το δικτυακό τόπο www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathglobal_2_07/08/2005_1284347
. Να αφηγηθείτε τα ιστορικά γεγονότα που οδήγησαν στη ρίψη της ατομικής βόμβας
στη Χιροσίμα .
2. Από
το δικτυακό τόπο www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathglobal_2_07/08/2005_1284345 αντλήστε
στοιχεία για να αφηγηθείτε την προετοιμασία των αμερικανών πιλότων για τη ρίψη
της βόμβας καθώς και τις αντιδράσεις τους μετά την ολοκλήρωση της αποστολής
τους.
3.
Να δημιουργήσετε μια προβολή παρουσίασης στην οποία θα
ενσωματώσετε εικόνες από τη ρίψη της
ατομικής βόμβας, σχόλια και φράσεις των πρωταγωνιστών της καταστροφής, αλλά και
φράσεις από το λογοτεχνικό κείμενο «Τα λουλούδια της Χιροσίμα». Μπορείτε, αν
θέλετε, να επενδύσετε μουσικά την εργασία σας και να την αναρτήσετε στο
ιστολόγιο του σχολείου.
4. Εργασία για το σπίτι: Υποθέστε ότι
είστε ένας από τους πιλότους του Enola
gay.
Εμπιστευθείτε στο ημερολόγιό σας τα
συναισθήματα που σας προκάλεσε η συμμετοχή σας στη ρίψη της ατομικής βόμβας στη
Χιροσίμα. Σημείο έναρξης της αφήγησης
είναι η στιγμή που σας καλούν να λάβετε μέρος σε μια επιχείρηση βομβαρδισμού
και σημείο λήξης η στιγμή που επιστρέφετε πίσω στις Η.Π.Α. Για την εργασία
χρησιμοποιήστε τον επεξεργαστή κειμένου.
2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ονόματα μαθητών:
1. Παρακολουθήστε
στη διεύθυνση https://www.youtube.com/watch?v=w-e10YofbVY ένα απόσπασμα από την
κινηματογραφική ταινία του Αλαίν Ρενέ Χιροσίμα αγάπη μου (4:31΄).
2. Το
απόσπασμα αναφέρεται στο Μουσείο που είναι αφιερωμένο στα θύματα της ατομικής βόμβας. Περιγράψτε τις σκηνές που ακολούθησαν τη ρίψη των βομβών στη
Χιροσίμα και το Ναγκασάκι καθώς και τις συνέπειες από τη ραδιενέργεια.
3. Να
δημιουργήσετε μια προβολή παρουσίασης
χρησιμοποιώντας φράσεις από την
περιγραφή που κάνατε καθώς και εικόνες θυμάτων και καταστροφών που θα
εντοπίσετε με ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο. Μπορείτε, αν θέλετε, να
επενδύσετε μουσικά την εργασία σας και να την αναρτήσετε στο ιστολόγιο του
σχολείου.
4. Εργασία για το σπίτι: Θεωρήστε ότι
είστε τουρίστας και επισκέπτεστε το μουσείο. Χρησιμοποιήστε τον επεξεργαστή
κειμένου και γράψτε ένα κείμενο στο οποίο θα
αφηγείστε τις εντυπώσεις σας από τα εκθέματα καθώς και τα συναισθήματα που
σας προκάλεσαν.
3ο
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ονόματα μαθητών:
1. Τρεις
μέρες μετά τη ρίψη της βόμβας στη Χιροσίμα οι Αμερικανοί έριξαν ακόμη μια στο
Ναγκασάκι. Ακούστε το τραγούδι του Τζίμη Πανούση «Ναγκασάκι» στο δικτυακό τόπο www.youtube.com/watch?v=KtJhy4TmUo0 (5:55΄) και
διαβάστε τους στίχους www.tzimakos.gr/diskogr/rouleman/d3-2.php. Στη συνέχεια να
απαντήσετε σύντομα στις παρακάτω ερωτήσεις: α)Ο Πανούσης τραγουδά «Ζεις
πρωτοπόρο Ναγκασάκι»: να ερμηνεύσετε το συγκεκριμένο στίχο, β) πώς περιγράφεται το μέλλον της
ανθρωπότητας έπειτα από μια πυρηνική καταστροφή;
2. Το
τραγούδι αναφέρεται στην κούρσα των εξοπλισμών που ακολούθησε το Β’ Παγκόσμιο
Πόλεμο ανάμεσα στις υπερδυνάμεις της εποχής, τις Η.Π.Α και την Ε.Σ.Σ.Δ. Στις 5
Μαρτίου 1970 υπογράφηκε από τις πυρηνικές δυνάμεις της εποχής η «Συνθήκη μη
διάδοσης πυρηνικών όπλων». Με ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο εντοπίστε και
γράψτε τους βασικούς όρους της συνθήκης.
3. Να
δημιουργήσετε μια προβολή παρουσίασης χρησιμοποιώντας
στίχους από το τραγούδι καθώς και φράσεις από τις απαντήσεις που δώσατε στις
προηγούμενες ερωτήσεις. Εμπλουτίστε την παρουσίαση με εικόνες από όλον τον κόσμο (αφίσες, διαδηλώσεις, εικόνες πυρηνικής
καταστροφής ή ό,τι άλλο θεωρείτε πρόσφορο) για να προωθήσετε το μήνυμα του
παγκόσμιου πυρηνικού αφοπλισμού. Μπορείτε, αν θέλετε, να εμπλουτίσετε μουσικά
την εργασία σας και να την αναρτήσετε
στο ιστολόγιο του σχολείου.
4. Εργασία για το σπίτι: Το σχολείο σας
αποφάσισε να οργανωθεί και να στρατευθεί στον αγώνα για τον παγκόσμιο πυρηνικό αφοπλισμό.
Γράψτε και στείλτε μέσω του ηλεκτρονικού
ταχυδρομείου μια επιστολή στον
Ο.Η.Ε., με την οποία θα αναφέρεστε στις ανησυχίες σας για τη διάδοση των πυρηνικών
όπλων και θα απαιτείτε συγκεκριμένες δράσεις για την εξάλειψη κάθε κινδύνου.
4o ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ονόματα μαθητών:
1. Μετά
το ολοκαύτωμα της Χιροσίμα πολλές χώρες προχώρησαν στη δοκιμή πυρηνικών όπλων. Παρακολουθήστε
το βίντεο «Το άγνωστο πυρηνικό ολοκαύτωμα(1945-1998)» στο δικτυακό τόπο www.youtube.com/watch?v=7Qc0Dvm3v4g&feature=related
και στη συνέχεια με ελεύθερη
αναζήτηση εντοπίστε τις χώρες που έχουν πυρηνικά όπλα και ανάμεσά τους αυτές με
τις περισσότερες πυρηνικές δοκιμές.
2. Διαβάστε
τη συνέντευξη του αναπληρωτή καθηγητή Πυρηνικής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Θανάση Γεράνιου στο www.netschoolbook.gr/hirabomb.html και απαντήστε στα
ακόλουθα ερωτήματα: α)Ποια είναι τα καταστροφικότερα πυρηνικά όπλα που
αναπτύχθηκαν μετά την ατομική βόμβα; Β) Ποιες είναι οι επιπτώσεις αυτών των
βομβών και ποιες χώρες τις έχουν στην κατοχή τους;
3.
Να δημιουργήσετε μια προβολή παρουσίασης όπου θα βάλετε εικόνες από τις πυρηνικές δοκιμές και
τα αποτελέσματά τους( με ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο) και φράσεις- λεζάντες (σχόλια) είτε από τη
συνέντευξη του καθηγητή είτε δικά σας. Μπορείτε, αν θέλετε, να επενδύσετε
μουσικά την εργασία σας και να την αναρτήσετε στο ιστολόγιο του σχολείου.
4. Εργασία στο σπίτι: Υποθέστε
ότι είστε δημοσιογράφος και καλείστε να παρακολουθήσετε μια δοκιμή πυρηνικού
όπλου. Χρησιμοποιήστε τον επεξεργαστή κειμένου και γράψτε ένα άρθρο στο οποίο θα περιγράφετε τις εντυπώσεις σας και τα συναισθήματά σας από αυτήν
την εμπειρία.
5ο
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ονόματα μαθητών:
1. Επισκεφθείτε
το δικτυακό τόπο
και παρακολουθήστε το χάρτη επίδρασης της
ραδιενέργειας από το πυρηνικό ατύχημα σε εργοστάσιο στο Τσερνόμπιλ της Ουκρανίας. Με ελεύθερη
αναζήτηση στο διαδίκτυο ή στο δικτυακό τόπο www.tanea.gr/kosmos/article/?aid=4623138
εντοπίστε τα σημαντικότερα πυρηνικά ατυχήματα.
2. Επισκεφθείτε
το δικτυακό τόπο www.chem.gr/?p=3096 και
www.greenpeace.org/greece/el/campaigns/-/nuclear/fukushima_faq/ . Ποιες ήταν οι
συνέπειες του πυρηνικού ατυχήματος του Τσερνομπίλ και ποιες προβλέπεται να
είναι αυτές της Φουκουσίμα;
3. Ετοιμάστε
μια προβολή παρουσίασης με τίτλο «Από τη Χιροσίμα στη Φουκουσίμα».
Χρησιμοποιήστε εικόνες από πυρηνικά ατυχήματα και συνοδεύστε τες με σχόλια και
λεζάντες από τις απαντήσεις που δώσατε στα προηγούμενα θέματα. Μπορείτε, αν
θέλετε, να επενδύσετε μουσικά την εργασία σας και να την αναρτήσετε στο ιστολόγιο του σχολείου.
4. Εργασία στο σπίτι:
Στο κενοτάφιο των θυμάτων του ατομικού βομβαρδισμού στη Χιροσίμα διαβάζουμε:
«Αναπαυθείτε εν ειρήνη, επειδή ποτέ δεν θα ξανακάνουμε το ίδιο λάθος». 66
χρόνια μετά η Ιαπωνία ξαναζεί μια πυρηνική καταστροφή, στη Φουκουσίμα αυτή τη
φορά. Υποθέστε ότι είσαστε ένας από τους επιζώντες της Χιροσίμα και καλείστε να
συμμετάσχετε σε μια εκδήλωση με θέμα: «Και
όμως…Ξανακάναμε το ίδιο λάθος!» Αφηγηθείτε
στο ακροατήριό σας τα γεγονότα εκείνης της ημέρας και περιγράψτε τα συναισθήματά σας για τη νέα αυτή καταστροφή. Για την
εργασία σας χρησιμοποιήστε τον επεξεργαστή κειμένου.
6ο
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ονόματα μαθητών:
1. Επισκεφθείτε
το δικτυακό τόπο www.greenpeace.org/greece/el/campaigns/-/nuclear/8_syn_1_logoi_gia_apexartisi_apo_ta_pyrinika/ και
καταγράψτε όλα τα επιχειρήματα των αντιπάλων της πυρηνικής ενέργειας.
2. Επισκεφθείτε
το διαδικτυακό τόπο
www.academyofathens.gr/Documents/Christoforou_porismata.pdf και
διαβάστε τα πορίσματα της Ομάδας Εργασίας της Επιτροπής Ενέργειας της Ακαδημίας
Αθηνών για το θέμα «Πυρηνική Ενέργεια και Ενεργειακές Ανάγκες της Ελλάδος». Στη
συνέχεια απαντήστε στις ακόλουθες ερωτήσεις: α) Ποιες είναι οι ενεργειακές
ανάγκες της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια; β) Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της
χρήσης της πυρηνικής ενέργειας;
3. Ετοιμάστε
μια προβολή παρουσίασης με τίτλο «Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της
χρήσης της πυρηνικής ενέργειας». Αξιοποιήστε τις απαντήσεις στα προηγούμενα
ερωτήματα και χρησιμοποιήστε εικόνες που ενισχύουν τις δύο διαφορετικές απόψεις.
Μπορείτε, αν θέλετε, να επενδύσετε μουσικά την εργασία σας και να την
αναρτήσετε στο ιστολόγιο του σχολείου.
4. Εργασία στο σπίτι:
Υποθέστε ότι η κυβέρνηση προωθεί την κατασκευή πυρηνικού εργοστασίου στην
περιοχή σας. Εσείς συμφωνείτε αλλά ο φίλος σας διαφωνεί. Γράψτε το διάλογο επιχειρηματολογώντας για τα υπέρ και τα κατά της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας.
Κριτική:
Ιδιαίτερη
δυσκολία παρουσιάζει η παρουσία 24-25 παιδιών μέσα στον περιορισμένο χώρο ενός
εργαστηρίου πληροφορικής. Γι αυτό το λόγο και για να αποφευχθούν συγκρούσεις
στο χώρο του εργαστηρίου που θα μειώσουν δραματικά το χρόνο αξιοποίησης των
υπολογιστών, τα παιδιά θα πρέπει να είναι ενημερωμένα για το περιεχόμενο των
φύλλων εργασίας και για τις αρμοδιότητες του καθενός, αλλά και να έχουν
επιλύσει τις περισσότερες απορίες τους πριν την υλοποίηση του σχεδίου
διδασκαλίας. Ιδιαίτερα βοηθητικό για την υλοποίηση του σχεδίου διδασκαλίας ήταν
το γεγονός ότι στο συγκεκριμένο εργαστήριο Πληροφορικής αντιστοιχούσαν σε κάθε ομάδα δύο (2) υπολογιστές, γεγονός
το οποίο επιτάχυνε τις διαδικασίες αναζήτησης και παραγωγής κειμένου στις πιο
οργανωμένες ομάδες.
Το δεύτερο σημείο που
παρουσιάζει δυσκολίες είναι ο χρόνος που απαιτείται στο εργαστήριο Πληροφορικής.
Για την υλοποίηση του σχεδίου διδασκαλίας θα απαιτούνταν τουλάχιστον 3- 4 ώρες
(χωρίς να αποκλείεται και 5η ανάλογα και με τη δυναμική των ομάδων),
ώρες οι οποίες όμως είναι αδύνατον να εξασφαλιστούν σε ένα μεγάλο σχολικό
συγκρότημα. Γι’ αυτό το λόγο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί το σχολικό
εργαστήριο για μια ώρα, που είναι αρκετός χρόνος για την αναζήτηση των
πληροφοριών για το συγκεκριμένο σχέδιο διδασκαλίας..
Επειδή επίσης οι
δυνατότητες των ομάδων ποικίλλουν και αυτό έχει αντίκτυπο τόσο στην τελική
παρουσίαση (ατελείς παρουσιάσεις ή εργασίες
που ποτέ δεν παρουσιάζονται) όσο και στο βαθμό συμμετοχής των παιδιών
στην υλοποίηση του σεναρίου, η δραστηριότητα αυτή της παραγωγής των κειμένων
σκόπιμο είναι, λοιπόν, να λάβει χώρα εκτός σχολικού εργαστηρίου , γιατί η παραγωγή κειμένου είτε στον επεξεργαστή
κειμένου είτε στο πρόγραμμα παρουσίασης δεν ενδείκνυται να πραγματοποιηθεί στα
πλαίσια της διδακτικής παρέμβασης.
Θα μπορούσε να ζητηθεί από τα παιδιά να ολοκληρώσουν
την εργασία τους στο σπίτι ή στο μάθημα της πληροφορικής με τη συνδρομή του
αντίστοιχου καθηγητή, ο οποίος θα μπορούσε να λύσει διάφορα προβλήματα τεχνικής
φύσης π.χ. την ενσωμάτωση ηχητικών αρχείων. Η λύση αυτή προτιμήθηκε στη
συγκεκριμένη περίπτωση, χωρίς πάλι να λείψουν οι αδυναμίες στην ολοκλήρωση των
εργασιών. Η συνεργασία με τον καθηγητή Πληροφορικής, ο οποίος προθυμοποιήθηκε
να βοηθήσει τους μαθητές για την ολοκλήρωση των εργασιών τους στα πλαίσια της
διδασκαλίας του μαθήματος της Πληροφορικής, βοήθησε στο ξεπέρασμα των τεχνικών
δυσκολιών που προέκυψαν είτε λόγω της παλαιότητας του τεχνικού εξοπλισμού είτε
λόγω λανθασμένων ενεργειών των μαθητών (απώλεια αρχείων κλπ).
Εξοικονομήθηκε επίσης χρόνος για την
κάλυψη της ύλης του μαθήματος. Η υλοποίηση ενός σχεδίου διδασκαλίας στο
εργαστήριο Πληροφορικής, όσο ενδιαφέρουσα και αν είναι για τα παιδιά, δαπανά
πολύτιμο χρόνο, με αμφίβολα τελικά αποτελέσματα. Παρόλο, λοιπόν, που υπήρχε
συνεργασία ανάμεσα στις δύο ειδικότητες και απαιτήθηκαν και επιπλέον ώρες στο
εργαστήριο Πληροφορικής, υπήρχαν ομάδες που δεν ολοκλήρωσαν τις εργασίες τους.
Επομένως, η υλοποίηση σχεδίων διδασκαλίας στο εργαστήριο Πληροφορικής, δεν
είναι μια διαδικασία που μπορεί εύκολα να επαναληφθεί πολλές φορές κατά τη
διάρκεια του σχολικού έτους, ειδικά όταν
το σχολείο έχει μεγάλο αριθμό μαθητών, το εργαστήριο είναι παλιό, σε έναν
εξαιρετικά μικρό χώρο, όπου τα παιδιά ασφυκτιούν και που χρησιμοποιείται και
από συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων.
Βιβλιογραφία:
1.
Βέικου Χριστίνα, «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας», στο Τεύχος Επιμορφωτικού
Υλικού, σ.64-68, ΥΠΕΠΘ- Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2006.
2.
Βλαβιανού Αντιγόνη, (2011), «Η αξιοποίηση της Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση»,
στο Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό
Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Γ’- Ειδικό Μέρος. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο,
σ.111-116.
3.
Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των
εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, Τεύχος 1: Γενικό Μέρος, Πάτρα 2011.
4.
Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των
εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, Τεύχος 3: Κλάδος ΠΕ02, Πάτρα
2010
5.
Μικρόπουλος Αναστάσιος, (2011), «Αξιοποίηση
των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση», στο Μείζον
Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Γ’- Ειδικό Μέρος. Αθήνα:
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σ.109-129.
6.
Παπαβασιλείου Ιωάννα, (2011), «Λογοτεχνία.
Καλές Διδακτικές Πρακτικές-Μεθοδολογία», στο Μείζον Πρόγραμμα
Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Α’- Γενικό Μέρος. Αθήνα:
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σ.33-42.
7.
Χατζηδήμου, Δ., (2011), «Εναλλακτικές Μορφές,
Τεχνικές και Μέθοδοι Διδασκαλίας και Μάθησης» στο Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Α’- Γενικό
Μέρος. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σ.26-41.
8.
ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Γαραντούδης Ε.,
Χατζηδημητρίου Σ., Μέντη Θ., Κείμενα
Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β’ Γυμνασίου, βιβλίο εκπαιδευτικού, ΟΕΔΒ, Αθήνα.
9.
ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2006),
Μακρή-Μπότσαρη Εύη, «Διαθεματικό Ενιαίο
Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών» στο Τεύχος
Επιμορφωτικού Υλικού, σ.7-10.
10. ΥΠΔΒΜΘ, Τμήμα Δ/θμιας Εκπαίδευσης, Οδηγίες
για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο.
Διαδίκτυο:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.