Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2020

ΣΕΝΑΡΙΟ – ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (3η Ενότητα: Φίλοι για πάντα. Το α’ συνθετικό – Λεξιλόγιο για τη φιλία) (ΤΠΕ β' επιπέδου)


1)    ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ-ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
   1.1. Τίτλος σεναρίου – σχεδίου διδασκαλίας: Το α’ συνθετικό –  Σύνθετες λέξεις και λεξιλόγιο για τη φιλία
1.2  Δημιουργός:  Χιωτέρη Αικατερίνη
1.1.1.      Εφαρμογή στην τάξη: Το σενάριο έχει εφαρμοστεί σε 2 τμήματα (Β1-25, Β2-24 μαθητών).
1.3  Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές
 1.3.1 Γνωστικό/-ά αντικείμενο/-α της Διδακτικής Πρακτικής:  Νεοελληνική Γλώσσα, Β’ Γυμνασίου - Πληροφορική

1.3.2. Ιδιαίτερη Περιοχή του γνωστικού αντικειμένου:
3η Ενότητα: Φίλοι για πάντα. Το α’ συνθετικό – Λεξιλόγιο για τη φιλία

1.3.4. Χρονική Διάρκεια: Για την υλοποίηση του σεναρίου απαιτούνται  δύο διδακτικές ώρες, οι οποίες θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν στο εργαστήριο Πληροφορικής. Την πρώτη ώρα οι μαθητές καλούνται να αναζητήσουν και να οργανώσουν το υλικό τους και τη δεύτερη να το παρουσιάσουν.


1.3.5.  Προϋποθέσεις υλοποίησης: Για την υλοποίηση του σεναρίου απαιτείται η ύπαρξη πλήρους εξοπλισμένου εργαστηρίου υπολογιστών με σύνδεση στο διαδίκτυο καθώς και  η εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση των υπολογιστών (φυλλομετρητής, επεξεργαστής κειμένου ) . Η οργάνωση των μαθητών σε ομάδες προϋποθέτει την προηγούμενη άσκησή τους στην ομαδοσυνεργατική διδασκαλία.

2.         Σύντομη περιγραφή (περίληψη): Οι μαθητές καλούνται να αναγνωρίζουν τα πρώτα συνθετικά σύνθετων λέξεων και να τα χρησιμοποιούν για να σχηματίσουν δικές τους σύνθετες  λέξεις. Παράλληλα με επίκεντρο τις λέξεις φίλος/φιλία καλούνται να σχηματίσουν σύνθετες λέξεις  και στη συνέχεια φράσεις.

3. Σκοπός και Στόχοι του σεναρίου σχεδίου διδασκαλίας
Γενικός σκοπός: Οι μαθητές καλούνται :
α) Να μάθουν οι μαθητές να χωρίζουν τις σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους.
 β) Να εξοικειωθούν με το α’ συνθετικό των σύνθετων λέξεων (ουσιαστικό, επίθετο, αριθμητικό, ρήμα, επίρρημα, πρόθεση, αντωνυμία).
γ) Να κατανοήσουν ότι η συμμετοχή μιας λέξης ως πρώτου συνθετικού στη διαδικασία σχηματισμού συνθέτου επιφέρει αλλαγές στη μορφή της.
δ) Να σχηματίσουν σύνθετες λέξεις με τα ουσιαστικά φίλος και φιλία και να κατανοήσουν τη σημασία τους.
ε) Να χρησιμοποιήσουν στο λόγο τους τις σύνθετες λέξεις που σχημάτισαν.

Επιμέρους Στόχοι ως προς το γνωστικό αντικείμενο και ως προς τη μαθησιακή διαδικασία.
·         Σε επίπεδο γνώσεων
1.      Να εξοικειωθούν με τη χρήση έντυπων και ηλεκτρονικών λεξικών και τον τρόπο εργασίας σε αυτά,
2.      Να γνωρίσουν τις ποικίλες δυνατότητες για αναζήτηση των λέξεων σε ηλεκτρονικά λεξικά και τη δυνατότητα σύνδεσης με τα σώματα κειμένων,
3.      Να ασκηθούν στην παραγωγή λόγου σύνθετου και τεκμηριωμένου.
·         Σε επίπεδο δεξιοτήτων
1.      να οικοδομήσουν τη γνώση αναλαμβάνοντας κεντρικό και ενεργητικό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία,
2.      να ασκηθούν στην ομαδοσυνεργατική μάθηση,
3.      να εξοικειωθούν με τη διερευνητική βιωματική μάθηση και να δραστηριοποιηθούν σε αυτήν,
4.      να καλλιεργήσουν δεξιότητες αναφορικά με τη χρήση των ΤΠΕ,
5.      να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τη χρήση ανοιχτών διερευνητικών περιβαλλόντων για τη διδασκαλία και τη μελέτη της Γλώσσας, όπως τα ηλεκτρονικά λεξικά και τα σώματα κειμένων

Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ και τους νέους γραμματισμούς
·         Να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο για άντληση  αυθεντικού υλικού.
·         Να ασκηθούν στην αποτελεσματική αναζήτηση υλικού στο διαδίκτυο, καθώς και στην επιλογή των κατάλληλων πληροφοριών, την οργάνωσή τους και την αξιοποίησή τους για τη σύνθεση των δικών τους κειμένων.
·         Να αξιοποιήσουν τα προγράμματα επεξεργασίας κειμένου ή/ και παρουσίασης για την παραγωγή κειμένου.
Ειδικότερα: καλλιεργούνται οι μορφές α) του κλασικού γραμματισμού με την αξιοποίηση των έντυπων λεξικών, β) του νέου γραμματισμού με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και της παραγωγής κειμένων και γ) του κριτικού γραμματισμού, καθώς οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να αναζητούν τις πληροφορίες στον παγκόσμιο ιστό και να τις επεξεργάζονται κριτικά.

4.      Λογισμικό- συνδυασμός λογισμικών
·         Φυλλομετρητής
·         Επεξεργαστής κειμένου

Τα περιβάλλοντα αυτά επιλέγονται, γιατί προσφέρουν επιπλέον δυνατότητες σε σχέση με μια παραδοσιακή προσέγγιση, όπως: α) δίνουν τη δυνατότητα να εμπλακεί ο μαθητής σε παιδαγωγικά περιβάλλοντα μάθησης μέσω των οποίων μπορεί να προσεγγίσει και να οικοδομήσει τη γνώση μέσα από την ενεργητική συμμετοχή, τη διερεύνηση, την ανακάλυψη, τη συνεργασία, β) δίνουν τη δυνατότητα να αξιοποιηθούν νέες μέθοδοι διδασκαλίας της γλώσσας (π.χ. συνεργατική παραγωγή κειμένου), γ) διευρύνουν το γραμματισμό των μαθητών με τη δυνατότητα που τους παρέχουν να εξοικειωθούν με τις νέες επικοινωνιακές δυνατότητες που οι ΤΠΕ δημιουργούν.
      Προτεινόμενη Εκπαιδευτική μέθοδος – Οργάνωση της Τάξης
Οι μαθητές θα δουλέψουν σε  ομάδες των 3- 4 ατόμων, εντός των οποίων μπορούν να αναλάβουν συγκεκριμένους ρόλους (επιμερισμός έργου) ανάλογα και με τις μαθησιακές ικανότητες των παιδιών, ενώ η συνδρομή του διδάσκοντα θα είναι συμβουλευτική και καθοδηγητική. Σκόπιμο είναι κατά τη συγκρότηση των ομάδων να ληφθεί μέριμνα ώστε ένας τουλάχιστον μαθητής να είναι εξοικειωμένος με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Οι συγκεκριμένοι ρόλοι που θα μπορούσαν να αναπτύξουν οι μαθητές είναι αυτός του χειριστή του Η/Υ , του ερευνητή του έντυπου λεξικού και του γραμματέα (και του παρουσιαστή στην περίπτωση που η ομάδα αποτελείται από τέσσερις μαθητές). Οι ρόλοι αυτοί θα μπορούσαν να εναλλάσσονται σε κάθε άσκηση του φύλλου εργασίας έτσι ώστε όλοι οι μαθητές να έχουν την ευκαιρία να εμπλακούν με διαφορετικό κομμάτι της διαδικασίας.
Συμβατότητα με το ΑΠΣ & το ΔΕΠΠΣ:    
·         Η επιλογή της ενότητας και ο τρόπος προσέγγισης είναι απολύτως συμβατά με το ΑΠΣ και το ΔΕΠΠΣ του μαθήματος , διότι:
·         α) ανταποκρίνεται στις επιδιώξεις του ΑΠΣ που σχετίζονται με τη διέγερση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας (ομιλία, ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία)
·         β) προσφέρει πεδίο αξιοποίησης εναλλακτικών υποστηρικτικών υλικών της διδασκαλίας της γλώσσας, όπως είναι οι ΤΠΕ και το διαδίκτυο,
·         γ) θεωρείται κατάλληλη για την εφαρμογή σύγχρονων τεχνικών διδασκαλίας και μάθησης, όπως οι ομάδες εργασίας.


4.Λεπτομερής παρουσίαση της πρότασης.
Οι μαθητές χωρίζονται σε  ομάδες εργασίας των τεσσάρων ατόμων, στην περίπτωση  που οι μαθητές διαθέτουν αναπτυγμένες συνεργατικές δεξιότητες και είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της διαδικασίας. Σε αντίθετη περίπτωση προτιμότερη επιλογή είναι η ομάδα των τριών, η οποία και θεωρείται και αποτελεσματικότερη για τη συγκεκριμένη διδασκαλία. Οι μαθητές που συναποτελούν κάθε ομάδα μπορούν να συζητήσουν και να συναποφασίσουν για την τακτική που θα ακολουθήσουν και τον επιμερισμό των εργασιών. Στο εργαστήριο πληροφορικής σε κάθε ομάδα δίνεται ένα έντυπο ετυμολογικό λεξικό, το οποίο θα χρησιμοποιήσουν σε μέρος των ασκήσεων. Αρχικά ο καθηγητής μέσω βιντεοπροβολέα που υπάρχει στο εργαστήριο πληροφορικής  παρουσιάζει στους μαθητές τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις www.greek-language.gr και www.komvos.edu.gr όπου βρίσκονται τα ηλεκτρονικά λεξικά της Νεοελληνικής Γλώσσας και εξηγεί τον τρόπο χρήσης τους. Ενημερώνει τους μαθητές ότι σκοπός των λεξικών είναι να τους βοηθήσουν τόσο στην ερμηνεία όσο και στην σύνθεση λέξεων τις οποίες θα χρησιμοποιήσουν για την παραγωγή λόγου. Στη συνέχεια τους ενημερώνει ότι θα αφιερώσουν την πρώτη ώρα και ίσως και λίγο χρόνο της δεύτερης ώρας  για την αναζήτηση και τη σύνθεση των κειμένων και το υπόλοιπο της δεύτερης ώρας στην παρουσίαση και στον έλεγχο των απαντήσεων. Στη συνέχεια οι μαθητές ανοίγουν τους υπολογιστές, και ακολουθούν τις οδηγίες του φύλλου εργασίας που ο καθηγητής έχει αποθηκεύσει στον υπολογιστή και  στο οποίο οι μαθητές καλούνται να πληκτρολογήσουν  τις απαντήσεις τους. Οι μαθητές επισκέπτονται τις  ιστοσελίδες  που προτείνονται από τον καθηγητή. Στη συνέχεια συνθέτουν κατά ομάδα τα θέματα του φύλλου εργασίας. Στη δεύτερη διδακτική ώρα παρουσιάζουν τις εργασίες τους στην ολομέλεια της τάξης και διενεργείται διάλογος πάνω στα αποτελέσματα της αναζήτησής  τους.



ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ακολουθήστε με τη σειρά τα ακόλουθα βήματα:
·         Αναθέστε στα μέλη της ομάδας από ένα ρόλο: α) το ρόλο του ερευνητή (χειρισμός του υπολογιστή, αναζήτηση), β) το ρόλο του διαμεσολαβητή (συγκεντρώνει τις απορίες και καλεί το/τη φιλόλογο για τυχόν απορίες γ) το ρόλο του πρακτικογράφου (καταγράφει το αποτέλεσμα της αναζήτησης δ) το ρόλο του παρουσιαστή (ανακοινώνει στην ολομέλεια το αποτέλεσμα  της δουλειάς σας).
·         Ανοίξτε τους ηλεκτρονικούς  υπολογιστές.
·         Ανοίξτε την εφαρμογή του φυλλομετρητή.

1.      Κοινή Άσκηση: Χρησιμοποιήστε το έντυπο λεξικό, όπου είναι απαραίτητο, για να αναγνωρίσετε τα α’ συνθετικό των παρακάτω σύνθετων λέξεων και να γράψετε σε ποιο μέρος του λόγου ανήκει. Χρησιμοποιήστε διαφορετικό χρώμα γραμματοσειράς για κάθε διαφορετικό μέρος του λόγου που εντοπίζετε π.χ. ρήμα με κόκκινο χρώμα, επίθετο με κίτρινο κ.λπ.



Σύνθετη λέξη
α’συνθ.
Μέρος του λόγου
Σύνθετη λέξη
α’ συνθ.
Μέρος του λόγου

αλλόγλωσσος


      πρόσφυγας



ξενόφερτος


     μονοπάτι



αποξένωση


     προσφιλής



 διπρόσωπος


      φυγόδικος



τετραπέρατος


     χεροδύναμος



καλοδέχομαι


    καταδεκτικός



ξανασμίγω


     εξώφυλλο



νυχτοφύλακας


    λιπόσαρκος



γαιοκτήμονας


    υδραγωγείο



υδατάνθρακας


     μητρόπολη



πατρογονικός


     γήπεδο



τετραπέρατος


    καθοδήγηση


γεωλόγος


πανωσέντονο


τρίτομος


ξενομανία


χειροκροτώ


μακροβούτι














1.      Κοινή Άσκηση: Με το χρώμα επισήμανσης κειμένου (διαφορετικά χρώματα για διαφορετικά  α’ συνθετικά) τονίστε τις σύνθετες λέξεις που ετυμολογικά έχουν κοινό α’ συνθετικό.  Τι παρατηρείτε; ……………………………………………………… ……………………………
Χρησιμοποιείστε τα αντίστροφο λεξικό με αναζήτηση το α’ συνθετικό% (π.χ. χειρ%) και καταγράψτε και άλλες σύνθετες λέξεις.  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..


3.Χρησιμοποιήστε το αντίστροφο ηλεκτρονικό λεξικό και βρέστε τις σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό το φιλo%(φιλ%), οι οποίες ορίζονται στις παρακάτω προτάσεις:
·         -αυτός που αγαπά τον πλησίον του, τον συνάνθρωπό του:…………………….
·         -αυτός που αγαπά την ελευθερία:……………………………………………
·         -αυτός που αγαπά τους Έλληνες και την Ελλάδα:……………………………
·         -αυτός που αγαπά την πατρίδα του: …………………………………………….
·         -αυτός που αγαπά τον πόλεμο:…………………………………………………
·         -αυτός που αγαπά τις καλές τέχνες:…………………………………………….


4) Χρησιμοποιήστε τα ηλεκτρονικά λεξικά για να δώσετε τη σημασία των παρακάτω σύνθετων λέξεων (αναζήτηση και στο σώμα των λημμάτων και στα σώματα κειμένων):
·         λυκοφιλία:
·         αστυφιλία:
·         αιμορρροφιλία (αιμοφιλία):

5)      Βρείτε 5 σύνθετες λέξεις με β’ συνθετικό –φιλος (%φιλος) και δώστε τη σημασία τους με φράσεις (αναζήτηση και στο σώμα των κειμένων).
·          
·          
·   
·          
·          
6)      Να δώσετε τη σημασία των παρακάτω σύνθετων λέξεων:
φιλόζωος:
φιλήσυχος:
φιλότιμος:
φίλαθλος:
φιλόπτωχος:


7)      Χρησιμοποιήστε όσες περισσότερες λέξεις μπορείτε από αυτές που καταγράψατε στις προηγούμενες ασκήσεις για να περιγράψετε ένα πρόσωπο που γνωρίζετε καλά.

















2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ακολουθήστε με τη σειρά τα ακόλουθα βήματα:
·         Αναθέστε στα μέλη της ομάδας από ένα ρόλο: α) το ρόλο του ερευνητή (χειρισμός του υπολογιστή, αναζήτηση), β) το ρόλο του διαμεσολαβητή (συγκεντρώνει τις απορίες και καλεί το/τη φιλόλογο για τυχόν απορίες γ) το ρόλο του πρακτικογράφου (καταγράφει το αποτέλεσμα της αναζήτησης δ) το ρόλο του παρουσιαστή (ανακοινώνει στην ολομέλεια το αποτέλεσμα  της δουλειάς σας).
·         Ανοίξτε τους ηλεκτρονικούς  υπολογιστές.
·         Ανοίξτε την εφαρμογή του φυλλομετρητή.

1.Κοινή Άσκηση: Χρησιμοποιήστε το έντυπο λεξικό, όπου είναι απαραίτητο, για να αναγνωρίσετε τα α’ συνθετικό των παρακάτω σύνθετων λέξεων και να γράψετε σε ποιο μέρος του λόγου ανήκει. Χρησιμοποιήστε διαφορετικό χρώμα γραμματοσειράς για κάθε διαφορετικό μέρος του λόγου που εντοπίζετε π.χ. ρήμα με κόκκινο χρώμα, επίθετο με κίτρινο κ.λπ.


Σύνθετη λέξη
α’συνθ.
Μέρος του λόγου
Σύνθετη λέξη
α’ συνθ.
Μέρος του λόγου

αλλόγλωσσος


      πρόσφυγας



ξενόφερτος


     μονοπάτι



αποξένωση


     προσφιλής



 διπρόσωπος


      φυγόδικος



τετραπέρατος


     χεροδύναμος



καλοδέχομαι


    καταδεκτικός



ξανασμίγω


     εξώφυλλο



νυχτοφύλακας


    λιπόσαρκος



γαιοκτήμονας


    υδραγωγείο



υδατάνθρακας


     μητρόπολη



πατρογονικός


     γήπεδο



τετραπέρατος


    καθοδήγηση


γεωλόγος


πανωσέντονο


τρίτομος


ξενομανία


χειροκροτώ


μακροβούτι










2.Κοινή Άσκηση: Με το χρώμα επισήμανσης κειμένου (διαφορετικά χρώματα για διαφορετικά  α’ συνθετικά) τονίστε τις σύνθετες λέξεις που ετυμολογικά έχουν κοινό α’ συνθετικό.  Τι παρατηρείτε; ……………………………………………………… ……………………………
Χρησιμοποιείστε τα αντίστροφο λεξικό με αναζήτηση το α’ συνθετικό% (π.χ. υδατ%) και καταγράψτε και άλλες σύνθετες λέξεις.  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..


3.)Χρησιμοποιήστε το αντίστροφο ηλεκτρονικό λεξικό και βρέστε τις σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό το φιλο%(φιλ%), οι οποίες ορίζονται στις παρακάτω προτάσεις:
·         -αυτός που αγαπά υπέρμετρα τη δόξα:……………………………………………..
·         -αυτός που αγαπά και σέβεται το θεό, ο θεοσεβής:………………………………...
·         -αυτός που εμπνέεται από αγάπη για το λαό:…………………………………..
·         -αυτός που του αρέσει να υποδέχεται και να περιποιείται ξένους στο σπίτι του:………………………………….
·         -αυτός που αγαπά την αλήθεια:…………………………………………………….


4) Βρείτε   3 λέξεις με β’ συνθετικό –φιλία (%φιλία)και δώστε τη σημασία τους με φράσεις:
·       
·          
·    
 

5)Βρείτε 5 σύνθετες λέξεις με β’ συνθετικό –φιλος (%φιλος) και δώστε τη σημασία τους με φράσεις (χρησιμοποιήστε την αποστολή στα σώματα).
·          
·          
·          
·          
·      

6)      Να δώσετε τη σημασία των παρακάτω σύνθετων λέξεων:
φίλιππος:
 φιλοτελιστής:
 φιλόνικος:
 φιλάρεσκος:
 φιλύποπτος:

7)      Χρησιμοποιήστε όσες περισσότερες λέξεις μπορείτε από αυτές που καταγράψατε στις προηγούμενες ασκήσεις για να περιγράψετε ένα πρόσωπο που γνωρίζετε καλά.
















3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ακολουθήστε με τη σειρά τα ακόλουθα βήματα:
 1.Αναθέστε στα μέλη της ομάδας από ένα ρόλο: α) το ρόλο του ερευνητή (χειρισμός του υπολογιστή, αναζήτηση), β) το ρόλο του διαμεσολαβητή (συγκεντρώνει τις απορίες και καλεί το/τη φιλόλογο για τυχόν απορίες γ) το ρόλο του πρακτικογράφου (καταγράφει το αποτέλεσμα της αναζήτησης δ) το ρόλο του παρουσιαστή (ανακοινώνει στην ολομέλεια το αποτέλεσμα  της δουλειάς σας).
1.      Ανοίξτε τους ηλεκτρονικούς  υπολογιστές.
2.      Ανοίξτε την εφαρμογή του φυλλομετρητή.

2.      Κοινή Άσκηση: Χρησιμοποιήστε το έντυπο λεξικό, όπου είναι απαραίτητο, για να αναγνωρίσετε τα α’ συνθετικό των παρακάτω σύνθετων λέξεων και να γράψετε σε ποιο μέρος του λόγου ανήκει. Χρησιμοποιήστε διαφορετικό χρώμα γραμματοσειράς για κάθε διαφορετικό μέρος του λόγου που εντοπίζετε π.χ. ρήμα με κόκκινο χρώμα, επίθετο με κίτρινο κ.λπ.


Σύνθετη λέξη
α’συνθ.
Μέρος του λόγου
Σύνθετη λέξη
α’ συνθ.
Μέρος του λόγου

αλλόγλωσσος


      πρόσφυγας



ξενόφερτος


     μονοπάτι



αποξένωση


     προσφιλής



 διπρόσωπος


      φυγόδικος



τετραπέρατος


     χεροδύναμος



καλοδέχομαι


    καταδεκτικός



ξανασμίγω


     εξώφυλλο



νυχτοφύλακας


    λιπόσαρκος



γαιοκτήμονας


    υδραγωγείο



υδατάνθρακας


     μητρόπολη



πατρογονικός


     γήπεδο



τετραπέρατος


    καθοδήγηση


γεωλόγος


πανωσέντονο


τρίτομος


ξενομανία


χειροκροτώ


μακροβούτι










2.Κοινή Άσκηση: Με το χρώμα επισήμανσης κειμένου (διαφορετικά χρώματα για διαφορετικά  α’ συνθετικά) τονίστε τις σύνθετες λέξεις που ετυμολογικά έχουν κοινό α’ συνθετικό.  Τι παρατηρείτε;
……………………………………………………… ……………………………
Χρησιμοποιήστε τα αντίστροφο λεξικό με αναζήτηση το α’ συνθετικό% (π.χ. γαιο%)και καταγράψτε και άλλες σύνθετες λέξεις.  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..


3)Χρησιμοποιήστε το αντίστροφο ηλεκτρονικό λεξικό και βρέστε τις σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό το φιλο%(φιλ%), οι οποίες ορίζονται στις παρακάτω προτάσεις:
·         -ο καθηγητής που διδάσκει Αρχαία και Νέα Ελληνικά: ………...............................
·         -αυτός που αγαπάει πολύ τα χρήματα:…………………………………………..
·         -ένας από αυτούς ήταν ο Αριστοτέλης:…………………………………………..
·         -αυτός που αγαπάει την ειρήνη:…………………………………………………
·         -ο υποστηρικτής του βασιλικού θεσμού, ο βασιλόφρονας:………………………

4)Χρησιμοποιήστε τα ηλεκτρονικά λεξικά για να συνδυάσετε τα παρακάτω ουσιαστικά με επίθετα, ώστε να δημιουργηθούν ονοματικά σύνολα:

·         αγάπη:
·         φιλία:
·         παρέα:

5) Αναζητήστε στο ηλεκτρονικό λεξικό τις αντίθετες σε σημασία λέξεις της προηγούμενης άσκησης (ουσιαστικά, ρήματα, εκφράσεις) και γράψτε όσες περισσότερες μπορείτε.




6)      Να δώσετε τη σημασία των παρακάτω σύνθετων λέξεων:
φιλομαθής:
 φιλοδώρημα:
φιλεύσπλαχνος:
 φιλάσθενος:
 φιλόμουσος:


7)      Χρησιμοποιήστε όσες περισσότερες λέξεις μπορείτε από αυτές που καταγράψατε στις προηγούμενες ασκήσεις για να περιγράψετε ένα πρόσωπο που γνωρίζετε καλά.













Κριτική: Η συνύπαρξη 24-25 μαθητών παρουσιάζει πολλές προκλήσεις. Για να αποφευχθούν τυχόν προστριβές θα πρέπει οι μαθητές να γνωρίζουν εκ των προτέρων το κομμάτι της εργασίας που τους αναλογεί ή να έχουν προαποφασίσει αν θα εναλλάσσονται στον υπολογιστή ανάλογα με τις ασκήσεις.

Αξιολόγηση: Στο σενάριο διδασκαλίας που εφαρμόζεται αξιολογείται η συμμετοχή όλων των μαθητών, το συνολικό αποτέλεσμα αλλά και ο βαθμός ικανοποίησης των παιδιών από την ομαδοσυνεργατική διαδικασία. Τέλος, αξιολογείται η κατάκτηση του λεξιλογίου μέσω της συγκρότησης του γραπτού τους λόγου στο τελικό κείμενο.


Βιβλιογραφία:
  1. Ανδρέου Γεωργία, (2011), «Γραμματική και επικοινωνιακά κείμενα. Θεωρητικό πλαίσιο-Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις», στο Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Γ’- Ειδικό Μέρος. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σ.73-78.
  2. Αργυροπούλου Χριστίνα, «Νεοελληνική Γλώσσα», στο Τεύχος Επιμορφωτικού Υλικού, σ.58-63, ΥΠΕΠΘ- Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2006.
  3. Μικρόπουλος Αναστάσιος, (2011), «Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση», στο Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Γ’- Ειδικό Μέρος. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σ.109-129.
  4. Χατζηδήμου, Δ., (2011), «Εναλλακτικές Μορφές, Τεχνικές και Μέθοδοι Διδασκαλίας και Μάθησης» στο Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Α’- Γενικό Μέρος. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σ.26-41.
  5. Υλικό Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Β’ Επιπέδου για την Αξιοποίηση και Εφαρμογή των ΤΠΕ στη Διδακτική Πράξη.
  6. ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Γαβριηλίδου Μ., Εμμανουηλίδης Π., Πετρίδου-Εμμανουηλίδου Ελ., Νεοελληνική Γλώσσα Β’ Γυμνασίου, βιβλίο μαθητή, τετράδιο εργασιών,  βιβλίο εκπαιδευτικού, ΟΕΔΒ, Αθήνα.
  7. ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2006), Μακρή-Μπότσαρη Εύη, «Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών» στο Τεύχος Επιμορφωτικού Υλικού, σ.7-10.
  8. ΥΠΔΒΜΘ, Τμήμα Δ/θμιας Εκπαίδευσης, Οδηγίες για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο.

Διαδίκτυο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.