1) ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ-ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
1.1. Τίτλος σεναρίου – σχεδίου
διδασκαλίας: «Η
στρογγυλή θεά – πάθη και λατρεία μέσα και έξω από τα γήπεδα»
1.2.
Δημιουργός:
Χιωτέρη Αικατερίνη
1.2.1.
Εφαρμογή
στην τάξη: Το σενάριο έχει εφαρμοστεί σε 3 τμήματα (Β1-25,
Β2-24, Β3-25 μαθητών).
1.3 Εμπλεκόμενες
γνωστικές περιοχές :
Νεοελληνική Λογοτεχνία, Βιογραφία, Ιστορία, Νεοελληνική Γλώσσα, Μουσική,
Διαφήμιση (τηλεοπτική γραφή), Πληροφορική.
1.3.1
Γνωστικό/-ά αντικείμενο/-α της Διδακτικής Πρακτικής:
Νεοελληνική Λογοτεχνία, Β’ Γυμνασίου
1.3.2. Ιδιαίτερη Περιοχή του γνωστικού
αντικειμένου:
Ενότητα: Αθλητισμός – Νίκος Χουλιαράς, Η
εσχάτη των ποινών – Μια διαθεματική προσέγγιση
1.3.4. Χρονική Διάρκεια: Για την υλοποίηση του σεναρίου απαιτούνται 2
διδακτικές ώρες, που μπορούν όμως να αυξηθούν, αν η τάξη δεν αποδίδει με τον
προσδοκώμενο ρυθμό ή αποφασιστεί η επέκταση της εργασίας σε project. Η μία ώρα θα αξιοποιηθεί στο εργαστήριο
πληροφορικής για την αναζήτηση των πληροφοριών και την παράλληλη εκτέλεση των
ζητούμενων εργασιών, ενώ η παρουσίαση των εργασιών θα γίνει στην τάξη με τη
βοήθεια υπολογιστή και βιντεοπροβολέα.
1.3.5.
Προϋποθέσεις υλοποίησης: Εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση των υπολογιστών (φυλλομετρητής,
επεξεργαστής κειμένου, πρόγραμμα παρουσιάσεων, ιστολόγιο). Η οργάνωση των
μαθητών σε ομάδες προϋποθέτει την προηγούμενη άσκησή τους στην ομαδοσυνεργατική
διδασκαλία.
2.
Σύντομη περιγραφή (περίληψη): Το σενάριο αποβλέπει
στην επαφή των μαθητών με άλλες πτυχές του ποδοσφαιρικού φαινομένου, όπως είναι
η εξοικείωση των κοριτσιών με την ποδοσφαιρική ορολογία και την κατανόηση του
ποδοσφαιρικού πάθους και η βαθύτερη γνωριμία των αγοριών με την ιστορία και την
κοινωνική απήχηση του αγαπημένου τους αθλήματος.
3.
Σκοπός και Στόχοι του σεναρίου σχεδίου διδασκαλίας
Γενικός
σκοπός : Να διερευνήσουν την επίδραση του πλέον δημοφιλούς
αθλήματος, του ποδοσφαίρου, σε επιμέρους τομείς του κοινωνικού βίου και των
πολιτισμικών εκδηλώσεων.
Επιμέρους
Στόχοι ως προς το γνωστικό αντικείμενο και ως προς τη μαθησιακή διαδικασία.
·
Σε
επίπεδο γνώσεων
1. να
γνωρίσουν ένα σύγχρονο Έλληνα πεζογράφο,
2. να
συνειδητοποιήσουν την επίδραση της ποδοσφαιρικής ορολογίας στη νεοελληνική
γλώσσα,
3. να
ερευνήσουν τις σημασίες και την προέλευση της ποδοσφαιρικής ορολογίας,
4. να
κατανοήσουν τη σημασία του ποδοσφαίρου ως παγκόσμιου μέσου επικοινωνίας,
5. να
αναζητήσουν την ελληνική λογοτεχνική παραγωγή που σχετίζεται με το ποδόσφαιρο ,
6. να
επισημάνουν την επίδραση που ασκεί το ποδόσφαιρο ως μέσο έγερσης συναισθημάτων στην
τέχνη αλλά και στη διαφήμιση.
·
Σε
επίπεδο δεξιοτήτων
1. να
ασκηθούν στην ηθογραφία των πρωταγωνιστικών προσώπων (ποδοσφαιρικών ινδαλμάτων) μέσα από τη μελέτη
αφηγημάτων και ποιημάτων,
2. να
ασκηθούν στην ομαδοσυνεργατική μάθηση,
3. να
ασκηθούν στη συγκριτική θεώρηση παράλληλων κειμένων,
4. να
καλλιεργήσουν δεξιότητες αναφορικά με τη χρήση των ΤΠΕ, την επιλεκτική ανάγνωση
του κειμένου
·
Σε
επίπεδο στάσεων
1. να
καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη τους, ώστε να προβαίνουν σε ερμηνευτικούς
συλλογισμούς της ανθρώπινης δράσης και των ανθρώπινων στάσεων, συναισθημάτων
και αξιών,
2. να
συνειδητοποιήσουν ότι το ποδόσφαιρο δεν αποτελεί μια περιθωριακή ενασχόληση,
αλλά αγγίζει όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού βίου και όλες τις κοινωνικές
τάξεις,
3. να
προβληματιστούν για την απήχηση του ποδοσφαίρου σε ατομικό και συλλογικό, τοπικό,
εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.
Ως
προς τη χρήση των ΤΠΕ και τους νέους γραμματισμούς
·
Να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που
προσφέρει το διαδίκτυο για άντληση
υλικού.
·
Να ασκηθούν στην αποτελεσματική αναζήτηση
υλικού στο διαδίκτυο, καθώς και στην επιλογή των κατάλληλων πληροφοριών, την
οργάνωσή τους και την αξιοποίησή τους για τη σύνθεση των δικών τους κειμένων.
·
Να αξιοποιήσουν τα προγράμματα
επεξεργασίας κειμένου και παρουσίασης για την παραγωγή πολυτροπικού κειμένου.
·
Να αξιοποιήσουν τις νέες επικοινωνιακές
δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο, για να παράγουν λόγο σε αυθεντικές
επικοινωνιακές ανάγκες (δημοσίευση σε ιστολόγιο).
Ειδικότερα: καλλιεργούνται οι μορφές α) του νέου
γραμματισμού με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και της παραγωγής
πολυτροπικών κειμένων και β) του κριτικού γραμματισμού, καθώς οι μαθητές έχουν
τη δυνατότητα να αναζητούν τις πληροφορίες στον παγκόσμιο ιστό και να τις
επεξεργάζονται κριτικά.
Προτεινόμενη Εκπαιδευτική μέθοδος –
Οργάνωση της Τάξης
Η
προσέγγιση είναι ερμηνευτική- κειμενοκεντρική μέσω της τεχνικής των ερωτήσεων
και απαντήσεων (καθοδηγούμενη αυτενέργεια των μαθητών) σε συνδυασμό με ομαδοσυνεργατικές
διαδικασίες. Οι μαθητές θα δουλέψουν σε 6 ομάδες των 4 ατόμων, εντός των οποίων
μπορούν να αναλάβουν συγκεκριμένους ρόλους (επιμερισμός έργου) ανάλογα και με
τις μαθησιακές ικανότητες των παιδιών, ενώ η συνδρομή του διδάσκοντα θα είναι
συμβουλευτική και καθοδηγητική. Στο σχέδιο διδασκαλίας προτείνεται η διαθεματική προσέγγιση της
γνώσης μέσω της Νεοελληνικής Γλώσσας, του γραμματειακού είδους
της βιογραφίας, της ιστορίας του ποδοσφαίρου, της τηλεοπτικής γραφής (αισθητική
αγωγή), της Τέχνης, της χρήσης των πολυμέσων και των ΤΠΕ, ενώ η τελική σύνθεση
επιδιώκει την ώθηση των μαθητών σε ποικίλες δυνατότητες έκφρασης και περαιτέρω
διερεύνησης του θέματος μέσω της συγκριτικής ανάγνωσης με άλλα κείμενα.
Συμβατότητα με το ΑΠΣ & το ΔΕΠΠΣ:
·
Η επιλογή
του κειμένου και ο τρόπος προσέγγισης είναι απολύτως συμβατά με το ΑΠΣ και το
ΔΕΠΠΣ του μαθήματος , διότι:
·
α)
ανταποκρίνεται στις επιδιώξεις του ΑΠΣ που σχετίζονται με τη διέγερση των
μαθητών για τη λογοτεχνία, την ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας (ομιλία,
ακρόαση, ανάγνωση, γραφή, επιχειρηματολογία) καθώς και αξιοποίησης των
θεματικών και εξωκειμενικών στοιχείων του,
·
β)
προσφέρεται για να γνωρίσουν οι μαθητές μια ιδιαίτερη μορφή αφήγησης,
·
γ)
προσφέρεται για διαθεματική προσέγγιση μέσω της Νεοελληνικής Γλώσσας, του
γραμματειακού είδους της βιογραφίας, της ιστορίας του ποδοσφαίρου, της Τέχνης,
της χρήσης των πολυμέσων και των ΤΠΕ,
·
δ)
προσφέρει πεδίο αξιοποίησης εναλλακτικών υποστηρικτικών υλικών της λογοτεχνίας,
όπως είναι οι ΤΠΕ και το διαδίκτυο,
·
ε)
θεωρείται κατάλληλη για την εφαρμογή σύγχρονων τεχνικών διδασκαλίας και
μάθησης, όπως οι ομάδες εργασίας, σε συνδυασμό με την ερμηνευτική μέθοδο.
4.Λεπτομερής
παρουσίαση της πρότασης
Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση του διαθεματικού
σχεδίου διδασκαλίας είναι η προηγούμενη μελέτη του λογοτεχνικού κειμένου. Οι
μαθητές έχουν ήδη εστιάσει στο πρόσωπο του μικρού πρωταγωνιστή, έχουν συζητήσει
την κλιμάκωση των συναισθημάτων που γεννιούνται από την απόρριψή του στο γήπεδο,
έχουν εντοπίσει τα «διεθνή» στοιχεία καθώς και την ποδοσφαιρική ορολογία αλλά
και το ρόλο του ρήματος στην αφήγηση. Κατά συνέπεια έχουν ήδη τεθεί οι βάσεις
για την περαιτέρω διερεύνηση των θεματικών και εξωκειμενικών στοιχείων του
αφηγήματος.
Οι μαθητές χωρίζονται σε 6 ομάδες εργασίας των
τεσσάρων ατόμων, ενώ ο καθηγητής παρουσιάζει το στόχο της κοινής εργασίας. Οι
μαθητές που συναποτελούν κάθε ομάδα μπορούν να συζητήσουν και να συναποφασίσουν
για την τακτική που θα ακολουθήσουν και τον επιμερισμό των εργασιών. Στη συνέχεια
ανοίγουν τους υπολογιστές, και ακολουθούν τις οδηγίες του φύλλου εργασίας που
τους έχει δοθεί. Εναλλακτικά ο καθηγητής μπορεί να αποθηκεύσει το φύλλο
εργασίας στον υπολογιστή, το οποίο όμως δεν διευκολύνει ιδιαίτερα τη διαδικασία
της αναζήτησης και της καταγραφής των πληροφοριών. Οι μαθητές επισκέπτονται τις
ιστοσελίδες που προτείνονται από τον καθηγητή, αλλά έχουν και τη δυνατότητα
χρησιμοποιώντας τη μηχανή αναζήτησης να αντλήσουν υλικό και από άλλες πηγές. Στη
συνέχεια συνθέτουν κατά ομάδα το κείμενο που τους έχει ζητηθεί με βάση τις
πληροφορίες που συγκέντρωσαν. Στη δεύτερη διδακτική ώρα παρουσιάζουν τις
εργασίες τους στην ολομέλεια της τάξης και διενεργείται διάλογος πάνω στα
αποτελέσματα της αναζήτησής τους.
Φύλλα
Εργασίας
1ο
Φύλλο Εργασίας
Ονόματα
μαθητών:
Στόχος:
α )Να εντοπίσουμε βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα και να συλλέξουμε
πληροφορίες για το έργο του, και β) να εντοπίσουμε και άλλους Έλληνες
λογοτέχνες που γράψανε κείμενα για το ποδόσφαιρο.
Ακολουθήστε με τη σειρά τα ακόλουθα βήματα:
·
Αναθέστε στα μέλη της ομάδας από ένα ρόλο:
α) το ρόλο του ερευνητή (χειρισμός του υπολογιστή, αναζήτηση), β) το ρόλο του
διαμεσολαβητή (συγκεντρώνει τις απορίες και καλεί το/τη φιλόλογο για τυχόν
απορίες γ) το ρόλο του πρακτικογράφου (καταγράφει το αποτέλεσμα της αναζήτησης
δ) το ρόλο του παρουσιαστή (ανακοινώνει στην ολομέλεια το αποτέλεσμα της δουλειάς σας).
·
Ανοίξτε τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
·
Ανοίξτε την εφαρμογή του φυλλομετρητή.
1) Να
μεταβείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.ekebi.gr (Τράπεζα Δεδομένων –Αρχεία → Αρχείο
Συγγραφέων → Σύγχρονοι Έλληνες Συγγραφείς → Χουλιαράς Νίκος)
Γράψτε τις σημαντικότερες
πληροφορίες για τη ζωή του και το έργο του
2) Ποιοι
άλλοι Έλληνες λογοτέχνες ασχολήθηκαν με το ποδόσφαιρο; Συμβουλευθείτε την ιστοσελίδα:
www.pandoxeio.com/2010/06/20/arxizeitomats/
3)
Χρησιμοποιώντας τη μηχανή αναζήτησης google αναζητήστε κείμενα/ ποιήματα Ελλήνων
λογοτεχνών που εντοπίσατε στην προηγούμενη άσκηση και παρουσιάστε 1-2 στην τάξη.
►
Μπορείτε να παρουσιάσετε την εργασία χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου ή
το πρόγραμμα παρουσίασης. Φωτογραφίες λογοτεχνών, ποδοσφαιριστών,
ποδοσφαιρικών ομάδων και γηπέδων μπορούν
να διανθίσουν την παρουσίαση. Δημοσιεύστε την εργασία σας στο ιστολόγιο του
σχολείου.
2ο
Φύλλο Εργασίας
Ονόματα
μαθητών:
Στόχος:
Να διερευνήσετε τα ανθολογημένα και παράλληλα κείμενα της ενότητας που
σχετίζονται με το ποδόσφαιρο αναζητώντας το λογοτεχνικό πρόσωπο που σας κίνησε
περισσότερο την προσοχή.
Ακολουθείστε με τη σειρά τα ακόλουθα βήματα:
1. Αναθέστε
στα μέλη της ομάδας από ένα ρόλο: α) το ρόλο του ερευνητή (χειρισμός του
υπολογιστή, αναζήτηση), β) το ρόλο του διαμεσολαβητή (συγκεντρώνει τις απορίες
και καλεί το/τη φιλόλογο για τυχόν απορίες γ) το ρόλο του πρακτικογράφου
(καταγράφει το αποτέλεσμα της αναζήτησης δ) το ρόλο του παρουσιαστή
(ανακοινώνει στην ολομέλεια το αποτέλεσμα
της δουλειάς σας).
2. Ανοίξτε
τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
3. Ανοίξτε
την εφαρμογή του φυλλομετρητή.
1) Να
μεταβείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://digitalschool.minedu.gov.gr/ (Κατάλογος Μαθημάτων → Β’ Γυμνασίου → Κείμενα
Νεοελληνικής Λογοτεχνίας → Ενότητα 9: Αθλητισμός → Βιβλίο Μαθητή (PDF) – Βιβλίο Καθηγητή).
2) Εντοπίστε
τα ανθολογημένα και προτεινόμενα παράλληλα κείμενα της Ενότητας.
3) Γράψτε
το όνομα του λογοτέχνη, τον τίτλο και αποδώστε περιληπτικά το περιεχόμενο των
κειμένων.
4) Από
τα ανθολογημένα και προτεινόμενα παράλληλα κείμενα που διαβάσατε διαλέξτε
εκείνο που σας άρεσε περισσότερο για να το παρουσιάσετε στην τάξη. Εξηγήστε
γιατί το επιλέξατε και προσδιορίστε το λογοτεχνικό πρόσωπο που σας κίνησε
περισσότερο την προσοχή.
►
Μπορείτε να παρουσιάσετε την εργασία χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου ή
το πρόγραμμα παρουσίασης. Ανάλογα με το περιεχόμενο του ποιήματος επιλέξτε
συνοδευτικά και εικαστικό/φωτογραφικό υλικό. Δημοσιεύστε την εργασία σας στο
ιστολόγιο του σχολείου.
3ο
Φύλλο Εργασίας
Ονόματα
μαθητών:
Στόχος: Να
ερευνήσετε την ποδοσφαιρική ορολογία και την προέλευσή της
Ακολουθήστε με τη σειρά τα ακόλουθα βήματα:
1. Αναθέστε
στα μέλη της ομάδας από ένα ρόλο: α) το ρόλο του ερευνητή (χειρισμός του
υπολογιστή, αναζήτηση), β) το ρόλο του διαμεσολαβητή (συγκεντρώνει τις απορίες
και καλεί το/τη φιλόλογο για τυχόν απορίες γ) το ρόλο του πρακτικογράφου
(καταγράφει το αποτέλεσμα της αναζήτησης δ) το ρόλο του παρουσιαστή (ανακοινώνει
στην ολομέλεια το αποτέλεσμα της
δουλειάς σας).
2. Ανοίξτε
τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
3. Ανοίξτε
την εφαρμογή του φυλλομετρητή.
1) Να
συγκεντρώσετε την ποδοσφαιρική ορολογία που υπάρχει στο διήγημα «Η εσχάτη των
ποινών».
2) Να
μεταβείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.greek-language.gr [Νέα
Ελληνική → Εργαλεία → Ηλεκτρονικά Λεξικά → Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής
(Τριανταφυλλίδη) → Σύνθετη Αναζήτηση → Σημασιολογικό Πεδίο: Ποδόσφαιρο.
3) Αναζητήστε
την ερμηνεία των λέξεων που σημειώσατε στην προηγούμενη άσκηση.
4) Εντοπίστε
όλες τις ξένες λέξεις της ποδοσφαιρικής ορολογίας με τη σημασία τους στα
ελληνικά.
5) Να
εντοπίσετε τη γλώσσα προέλευσης κάθε ξένης λέξης. Από ποια γλώσσα προέρχονται
οι περισσότερες; Μπορείτε να το ερμηνεύσετε;
6) Σε
ένα άρθρο 250- 300 λέξεων που θα αναρτηθεί στο ιστολόγιο του σχολείου
περιγράψτε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα από την πλευρά του αθλητικογράφου. Φροντίστε
να χρησιμοποιήσετε όσο το δυνατόν περισσότερες λέξεις της ποδοσφαιρικής ορολογίας.
►
Μπορείτε να παρουσιάσετε την εργασία χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου. Προσπαθήστε
να συνοδεύσετε κάποιες λέξεις με φωτογραφικό υλικό που αποδίδει τη σημασία των
λέξεων. Δημοσιεύστε την εργασία σας στο ιστολόγιο του σχολείου.
4ο
Φύλλο Εργασίας
Ονόματα
μαθητών:
Στόχος:
Να ερευνήσετε την προέλευση και την ιστορική πορεία του ποδοσφαίρου.
Ακολουθήστε με τη σειρά τα ακόλουθα βήματα:
1. Αναθέστε
στα μέλη της ομάδας από ένα ρόλο: α) το ρόλο του ερευνητή (χειρισμός του υπολογιστή,
αναζήτηση), β) το ρόλο του διαμεσολαβητή (συγκεντρώνει τις απορίες και καλεί
το/τη φιλόλογο για τυχόν απορίες γ) το ρόλο του πρακτικογράφου (καταγράφει το
αποτέλεσμα της αναζήτησης δ) το ρόλο του παρουσιαστή (ανακοινώνει στην
ολομέλεια το αποτέλεσμα της δουλειάς
σας).
2. Ανοίξτε
τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
3. Ανοίξτε
την εφαρμογή του φυλλομετρητή.
·
Με ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο- για
αρχή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη Wikipedia -αντλήστε πληροφορίες για να απαντήσετε στα
ακόλουθα ερωτήματα:
1) Ποιες
είναι οι πρώτες ιστορικές αναφορές για ομαδικά αθλήματα που θυμίζουν το
ποδόσφαιρο;
2) Σε
ποια χώρα και πότε πρωτοπαρουσιάζεται ως άθλημα στη σύγχρονη εποχή;
3) Σε
ποια χώρα και πότε διεξάγεται το πρώτο πρωτάθλημα, πότε και ανάμεσα σε ποιες χώρες
γίνεται η πρώτη διεθνής συνάντηση;
4) Ποιες
χρονιές δεν διεξήχθησαν πρωταθλήματα και διεθνείς συναντήσεις; Γιατί;
5) Ποιες
είναι οι σημαντικότερες διεθνείς ποδοσφαιρικές εκδηλώσεις σε επίπεδο εθνικών
ομάδων αλλά και σε συλλογικό επίπεδο. Ποιες είναι οι πολυνίκεις ομάδες και στις
δύο περιπτώσεις;
6) Χρησιμοποιήστε
τις πληροφορίες που συγκεντρώσατε από την αναζήτησή σας για να γράψετε ένα
κείμενο για τη γέννηση και την εξέλιξη του ποδοσφαίρου.
►
Μπορείτε να παρουσιάσετε την εργασία χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα παρουσίασης
ενσωματώνοντας και φωτογραφικό ή/και ηχητικό υλικό (ύμνοι διεθνών διοργανώσεων).
Δημοσιεύστε την εργασία σας στο ιστολόγιο του σχολείου.
5ο
Φύλλο Εργασίας
Ονόματα
μαθητών:
Στόχος:
Να ερευνήσετε την πορεία του ποδοσφαίρου και των μεγαλύτερων ομάδων στην Ελλάδα.
Ακολουθήστε με τη σειρά τα ακόλουθα βήματα:
1. Αναθέστε
στα μέλη της ομάδας από ένα ρόλο: α) το ρόλο του ερευνητή (χειρισμός του
υπολογιστή, αναζήτηση), β) το ρόλο του διαμεσολαβητή (συγκεντρώνει τις απορίες
και καλεί το/τη φιλόλογο για τυχόν απορίες γ) το ρόλο του πρακτικογράφου
(καταγράφει το αποτέλεσμα της αναζήτησης δ) το ρόλο του παρουσιαστή
(ανακοινώνει στην ολομέλεια το αποτέλεσμα
της δουλειάς σας).
2. Ανοίξτε
τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
3. Ανοίξτε
την εφαρμογή του φυλλομετρητή.
·
Με ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο- για
αρχή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη Wikipedia - αντλήστε πληροφορίες
για να απαντήσετε στα ακόλουθα ερωτήματα:
1) Πότε
παρουσιάζεται το ποδόσφαιρο ως επίσημο άθλημα στην Ελλάδα, πότε διοργανώνεται
το πρώτο πρωτάθλημα;
2) Ποιες
είναι οι ιστορικότερες ομάδες του ελληνικού πρωταθλήματος (Α’ Εθνική); Ποια
είναι η προέλευση του ονόματός τους, η έδρα τους, τα σύμβολά τους και τα
χρώματα της φανέλας τους; Αναλύστε τα.
3) Πότε
οργανώνεται το πρώτο ελληνικό πρωτάθλημα, ποιες είναι οι πολυνίκεις ομάδες σε
πρωτάθλημα και κύπελλο, ο μεγαλύτερος σκόρερ;
4) Ποιες
είναι οι σημαντικότερες παρουσίες των ελληνικών ομάδων (σε εθνικό και συλλογικό
επίπεδο) σε διεθνείς αγώνες;
► Μπορείτε να παρουσιάσετε την εργασία χρησιμοποιώντας
το πρόγραμμα παρουσίασης. Ενσωματώστε φωτογραφικό ή/και ηχητικό υλικό (ύμνοι
ομάδων) και παρουσιάστε τις φανέλες των σημαντικότερων ομάδων (Αττικής και
Θεσσαλονίκης). Δημοσιεύστε την εργασία σας στο ιστολόγιο του σχολείου.
6ο
Φύλλο Εργασίας
Ονόματα
μαθητών:
Στόχος:
Να ερευνήσετε τα συναισθήματα που προκαλεί το ποδόσφαιρο έτσι όπως παρουσιάζονται
μέσα από τη διαφήμιση και το τραγούδι.
Ακολουθήστε με τη σειρά τα ακόλουθα βήματα:
1. Αναθέστε
στα μέλη της ομάδας από ένα ρόλο: α) το ρόλο του ερευνητή (χειρισμός του
υπολογιστή, αναζήτηση), β) το ρόλο του διαμεσολαβητή (συγκεντρώνει τις απορίες
και καλεί το/τη φιλόλογο για τυχόν απορίες γ) το ρόλο του πρακτικογράφου
(καταγράφει το αποτέλεσμα της αναζήτησης δ) το ρόλο του παρουσιαστή
(ανακοινώνει στην ολομέλεια το αποτέλεσμα
της δουλειάς σας).
2. Ανοίξτε
τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
3. Ανοίξτε
την εφαρμογή του φυλλομετρητή.
·
Γιατί πανηγυρίζει ο Σάββας;
·
Σχολιάστε τον τρόπο με τον οποίο
πανηγυρίζει.
·
Ποια συναισθήματα σας δημιουργεί;
·
Τι συμβαίνει στην πόλη λίγο πριν αρχίσει
το ματς;
·
Ποιο είναι αυτό που «γουστάρει» στο ματς ο
τραγουδοποιός;
·
Ποια κατάσταση επικρατεί στο σπίτι, όταν
αρχίζει το ματς;
·
Στο τέλος του τραγουδιού ο Κηλαηδόνης
λέει: «…και όποιος γνωρίζει τι φταίει για όλα αυτά, ας μου εξηγήσει μετά».
Προσπαθήστε να ερμηνεύσετε τους στίχους.
3) Υποθέστε
ότι βρίσκεστε στο σπίτι μαζί με την παρέα σας για να παρακολουθήσετε στην
τηλεόραση έναν κρίσιμο αγώνα της εθνικής ομάδας. Μετά το νικηφόρο πέρας του
αγώνα περιγράψτε σε έναν φίλο σας που δεν κατάφερε να τον παρακολουθήσει τις
σπουδαιότερες φάσεις καθώς και την ατμόσφαιρα που επικρατούσε στο σπίτι . Αξιοποιήστε
στην εργασία σας τις παρατηρήσεις από
την «Ιστορία του Σάββα» και «Το ματς» αλλά και την ποδοσφαιρική ορολογία.
► Μπορείτε να
παρουσιάσετε την εργασία χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου. Αξιοποιήστε το διαδίκτυο για την άντληση
οπτικού και ηχητικού υλικού. Δημοσιεύστε την εργασία σας στο ιστολόγιο του
σχολείου.
Κριτική:
Ιδιαίτερη
δυσκολία παρουσιάζει η παρουσία 24-25 παιδιών μέσα στον περιορισμένο χώρο ενός
εργαστηρίου πληροφορικής. Γι αυτό το λόγο και για να αποφευχθούν συγκρούσεις
στο χώρο του εργαστηρίου που θα μειώσουν δραματικά το χρόνο αξιοποίησης των
υπολογιστών, τα παιδιά θα πρέπει να είναι ενημερωμένα για το περιεχόμενο των
φύλλων εργασίας και για τις αρμοδιότητες του καθενός, αλλά και να έχουν
επιλύσει τις περισσότερες απορίες τους πριν την υλοποίηση του σχεδίου
διδασκαλίας. Ιδιαίτερα βοηθητικό για την υλοποίηση του σχεδίου διδασκαλίας ήταν
το γεγονός ότι στο συγκεκριμένο εργαστήριο Πληροφορικής αντιστοιχούσαν σε κάθε ομάδα δύο (2) υπολογιστές, γεγονός
το οποίο επιτάχυνε τις διαδικασίες αναζήτησης και παραγωγής κειμένου στις πιο
οργανωμένες ομάδες.
Λόγω, επίσης, της
ιδιαιτερότητας του θέματος θα πρέπει να γίνουν σεβαστές οι προτιμήσεις των
παιδιών όσον αφορά στα φύλλα εργασίας. Σκόπιμο είναι, για να επιτευχθεί η εμπλοκή όλων των μαθητών
και κυρίως των πιο αδύναμων ή πιο αδιάφορων, που συνήθως μένουν αμέτοχοι σε συνθήκες
εργαστηρίου, να δοθούν επιλεκτικά τα
φύλλα εργασίας. Μαθητές με δυσκολίες στην παραγωγή κειμένων αλλά με πάθος για
το ποδόσφαιρο θα μπορούσαν να προσανατολιστούν σε φύλλα εργασίας που απαιτούν
περισσότερο αναζήτηση και σύνθεση παρά παραγωγή. Με αυτό τον τρόπο οι πιο
αδύναμοι μαθητές αποκτούν την αίσθηση της συνεισφοράς στην κοινή προσπάθεια και
την ικανοποίηση ενός θετικού αποτελέσματος.
Το τρίτο σημείο που
παρουσιάζει δυσκολίες είναι η ολοκλήρωση των εργασιών. Οι δυνατότητες των
ομάδων ποικίλλουν και αυτό έχει αντίκτυπο τόσο στην τελική παρουσίαση (ατελείς
παρουσιάσεις ή εργασίες που ποτέ δεν
παρουσιάζονται) όσο και στο βαθμό συμμετοχής των παιδιών στην υλοποίηση του
σεναρίου. Η δραστηριότητα αυτή της παραγωγής των κειμένων σκόπιμο είναι, λοιπόν,
να λάβει χώρα εκτός σχολικού εργαστηρίου , γιατί η παραγωγή κειμένου είτε στον επεξεργαστή
κειμένου είτε στο πρόγραμμα παρουσίασης δεν ενδείκνυται να πραγματοποιηθεί στα
πλαίσια της διδακτικής παρέμβασης. Θα
μπορούσε να ζητηθεί από τα παιδιά να ολοκληρώσουν την εργασία τους στο σπίτι ή
στο μάθημα της πληροφορικής με τη συνδρομή του αντίστοιχου καθηγητή, ο οποίος
θα μπορούσε να λύσει διάφορα προβλήματα τεχνικής φύσης π.χ. την ενσωμάτωση
ηχητικών αρχείων.
Βιβλιογραφία:
- Βέικου Χριστίνα, «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας», στο Τεύχος Επιμορφωτικού Υλικού, σ.64-68, ΥΠΕΠΘ- Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2006.
- Βλαβιανού Αντιγόνη, (2011), «Η αξιοποίηση της Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση», στο Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Γ’- Ειδικό Μέρος. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σ.111-116.
- Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, Τεύχος 1: Γενικό Μέρος, Πάτρα 2011.
- Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, Τεύχος 3: Κλάδος ΠΕ02, Πάτρα 2010.
- Μικρόπουλος Αναστάσιος, (2011), «Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση», στο Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Γ’- Ειδικό Μέρος. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σ.109-129.
- Παπαβασιλείου Ιωάννα, (2011), «Λογοτεχνία. Καλές Διδακτικές Πρακτικές-Μεθοδολογία», στο Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Α’- Γενικό Μέρος. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σ.33-42.
- Χατζηδήμου, Δ., (2011), «Εναλλακτικές Μορφές, Τεχνικές και Μέθοδοι Διδασκαλίας και Μάθησης» στο Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης. Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, τ.Α’- Γενικό Μέρος. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, σ.26-41.
- ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Γαραντούδης Ε., Χατζηδημητρίου Σ., Μέντη Θ., Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β’ Γυμνασίου, βιβλίο εκπαιδευτικού, ΟΕΔΒ, Αθήνα.
- ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2006), Μακρή-Μπότσαρη Εύη, «Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών» στο Τεύχος Επιμορφωτικού Υλικού, σ.7-10.
- ΥΠΔΒΜΘ, Τμήμα Δ/θμιας Εκπαίδευσης, Οδηγίες για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο.
Διαδίκτυο:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.