Κυριακή 15 Μαρτίου 2020

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΛΩΣΣΑ Γ’ ΕΠΑΛ


1.      Να μετατρέψετε τις παρακάτω προτάσεις ενεργητικής σύνταξης σε παθητική. Ποιες διαφορές στη σημασία εντοπίζετε; (επανάληψη: σημασία ενεργ.-παθ. σύνταξης)
 α) Η Μαρία του έδωσε το τηλέφωνό της.

β) Κατανόησε αμέσως τη δυσκολία της κατάστασης.

γ) Η ιδιωτικοποίηση της ύδρευσης στέρησε το νερό από τους πιο φτωχούς.

δ) Το δικαστήριο εξέδωσε καταδικαστική απόφαση για τον κατηγορούμενο.

2.  Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης (ενεργητικής ή παθητικής) στις παρακάτω προτάσεις και να μετατραπεί η καθεμιά στην αντίθετή της;
α) «… γιατί εδώ την αυθεντία, όταν κι όπου υπάρχει, με τρόπο πάντως ελέγξιμο, δεν την περιφρουρεί καμμιά αστυνομική δύναμη.»
β) «Η μάχη του ανθρώπου δε θα χαθεί ενόσω θα υπάρχει καταφυγή του Λόγου, το βιβλίο.»
γ) «Ζεσταίνουν τα σπίτια τους με τηλεθέρμανση από εργοστάσια καύσης απορριμμάτων, λιπαίνουν τους κήπους τους με προϊόντα από την ανακύκλωση, χρησιμοποιούν οικοδομικά υλικά και άσφαλτο με ενσωματωμένα τα επεξεργασμένα απορρίμματα και ούτω καθεξής.»

2.      Διαβάστε (σσ. 172-176 του εγχειριδίου) το απόσπασμα «Εκατό δρόμοι και μια νύχτα»:
                                  I.            Να χαρακτηρίσετε τον αφηγητή (παράδειγμα).
                               II.            Να εντοπίσετε αφηγηματικές τεχνικές (περιγραφή, αφήγηση, διάλογος, σχόλιο). Δώστε από ένα παράδειγμα. Τι προσφέρει η εναλλαγή αυτή;
                            III.            Να εντοπίσετε σημεία που η συγγραφέας σχολιάζει πρόσωπα και καταστάσεις; Με ποιον τρόπο επιτυγχάνεται αυτό. Ποιο είναι το ύφος; [προσέξτε σημεία στίξης, λεξιλόγιο).
                            IV.            Να σχολιάσετε τις φράσεις ως προς τη σημασία τους: «Το είπε η τηλεόραση», «Εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε γέλασε».
3.      Να αντικαταστήσετε με ονόματα ή ονοματικά σύνολα τις δευτερεύουσες προτάσεις:
Α) Ο κίνδυνος μήπως συναντηθούμε μου έφερε τρόμο.

Β)Η επιθυμία μου είναι να με συγχωρέσεις.

Γ) Η αδελφή μου βγήκε για να πιει καφέ.

4.      Να αντικαταστήσετε με δευτερεύουσες προτάσεις τα ονόματα ή τα ονοματικά σύνολα που είναι τυπωμένα με έντονα στοιχεία:
Α)Απαγορεύεται η χρήση του ανελκυστήρα σε παιδιά κάτω των 14 ετών.
Β) Δεν ήρθα εξαιτίας της βροχής.
Γ) Σε περίπτωση διαφωνίας, ενημέρωσέ με.


5.      Να συνδέσεις τις προτάσεις κάνοντας τις απαραίτητες μετατροπές και χρησιμοποιώντας τους κατάλληλους συνδέσμους (υποτακτική σύνδεση).
Α)Είμαι σχεδόν βέβαιος. Το λεωφορείο φεύγει στις 8.

Β) Μιλούσε με ελάχιστους συγχωριανούς του. Ζούσε πολλά χρόνια σ’ εκείνο τον τόπο.

Γ) Να προσέχεις. Μόνο έτσι θα μάθεις γράμματα.


6.      Να εξηγήσετε τη σημασία των παρακάτω μεταφορικών φράσεων, συσχετίζοντάς τες με την κυριολεξία τους.
Α) Έχουν πάρει τα μυαλά του αέρα.

Β) Το βλέμμα του πέταγε σπίθες.

Γ) Τον έφαγαν τα χρέη.

7.      Να δώσετε τον ορισμό των παρακάτω λέξεων και να τις χρησιμοποιήσετε σε προτάσεις:
αμοιβή, επίδομα, αποδοχές, αποζημίωση, μισθός, σύνταξη.

8.      Να ξαναγράψετε τις φράσεις μετατρέποντας τον πλάγιο λόγο σε ευθύ.
Ο καμαρότος μου ζήτησε τα χαρτιά μου, κι όταν ευγενικά του τα έδωσα, απόρησε γιατί ήταν τούρκικα. Πρόσταξε τότε ένα ναύτη να πάει στο φρουραρχείο, την επόμενη μέρα, για να ρωτήσει. Του αποκρίθηκα πως αποκλειόταν να βρεθεί λάθος. Ήμουν σίγουρος γι’ αυτό.

9.      Να ξαναγράψετε τις φράσεις μετατρέποντας τον ευθύ λόγο σε πλάγιο (με ρήματα εξάρτησης ιστορικού χρόνου):
-Μου πάει το καπέλο;
-Φύγετε όλοι από το δωμάτιο!
-Μην αργήσετε!
-Τώρα δεν θέλω εγώ να έρθεις εδώ!

10.  Να σχολιάσετε τη σημασία των θαυμαστικών και αποσιωπητικών στις παρακάτω φράσεις:
Α) «Το κακόμοιρο το κορίτσι!» είπε η γυναίκα μου.

Β) «Έρχονται απόψε για επίσκεψη; Τι καλά!» αποκρίθηκε η Σουλτάνα.

Γ) Αν είχαμε, τουλάχιστον, φτάσει στην ώρα μας…

Δ) Καλά, καλά, θα φύγω, αφού δε με θέλετε…κανείς δε με θέλει…Κανείς…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.