Σάββατο 14 Μαρτίου 2020

"ΣΥΝΕΧΙΖΩ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ" ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ' ΕΠΑΛ

Τώρα που είμαστε στο σπίτι και έχουμε αρκετό χρόνο στη διάθεσή μας, έχουμε και την ευκαιρία να διαβάσουμε με την άνεσή μας. Σταδιακά θα αναρτάται υλικό, το οποίο θα επαναλάβουμε και θα ελέγξουμε, μόλις -με το καλό- ανοίξουν πάλι τα σχολεία.


ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΠΑΡΕΛΘΟΝ -ΠΑΡΟΝ-ΜΕΛΛΟΝ (σσ.162-165)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ
1.Να συσχετίσετε τον τίτλο με το κείμενο.
2.Ποιο είναι το πρόβλημα που τίθεται από τον συγγραφέα;
3.Να εξηγήσετε τη φράση: «αλώβητη φυσιογνωμία της ελληνικής γλώσσας» ;
4.Πώς σχετίζεται η «αλώβητη φυσιογνωμία της ελληνικής γλώσσας» με την είσοδο της χώρας μας στην ΕΟΚ.
5.Για ποιους λόγους θεωρούνται ως ισχυρότερες άλλες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
6.Τι εννοεί ο αρθρογράφος με τον όρο «ρύπανση της γλώσσας»;
7.Γιατί ο αρθρογράφος θεωρεί ότι η γλώσσα μας σήμερα κινδυνεύει περισσότερο από ποτέ;
8.Ποιες προτάσεις υποβάλλει ο συγγραφέας για την αντιμετώπιση του κινδύνου αλλοίωσης που απειλεί την ελληνική γλώσσα;
9.Ποια είναι η σημασία της σωστής διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στο σχολείο;
10.Μπορούμε να θεωρήσουμε ότι υπάρχουν καλύτερες ή χειρότερες γλώσσες; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
11.Να ερμηνεύσετε τη φράση: «Ενιαία γλώσσα ούτε …ούτε και πρέπει να υπάρξει».
12.Να εντοπίσετε το θέμα και τη θέση (κατευθυντήρια ιδέα) του κειμένου.
13.Να δώσετε πλαγιότιτλο σε κάθε παράγραφο.
14.Να χωρίσετε το κείμενο σε νοηματικές ενότητες και να δώσετε πλαγιότιτλο σε καθεμιά από αυτές.
15.Τι είδους τεκμήρια (παραδείγματα, στατιστικά στοιχεία, γνώμες ειδικών) επικαλείται ο συγγραφέας;
16. Να βρείτε τις συνδετικές λέξεις και φράσεις με τις οποίες επιτυγχάνεται η συνοχή ανάμεσα στις παραγράφους.
17. Να εντοπίσετε τη συλλογιστική πορεία (παραγωγική- επαγωγική) του κειμένου και να την αιτιολογήσετε.
18. Ενημερώστε τους συμμαθητές σας για το περιεχόμενο του άρθρου όσον αφορά στα μέτρα προστασίας της ελληνικής γλώσσας που προτείνει ο Μπαμπινιώτης: «Όπως επανειλημμένως,…και mystery» (50-60 λέξεις).

ΑΣΚΗΣΕΙΣ:
1.Να δώσετε ένα συνώνυμο για τις παρακάτω λέξεις:
αλώβητος-                                   συνθλιπτικός-                                     αλόγιστος-
άκριτος-                                      αθρόος-                                               εισροή-
νους-                                           νόσος-                                                 δυσμενής-
μέριμνα-                                     ευχέρεια-                                             σαφήνεια-
υφίσταται-                                  προφητεία-                                          άμυνα-
2.Να δώσετε ένα αντώνυμο (αντίθετο)για τις παρακάτω λέξεις:
αλώβητος-                                  δυσμενής-                                            ευχέρεια-
υπεροχή-                                     ανέφικτος-                                           άκριτη-
γενικότερο-                                 κρατικά-                                               διαφορά-
μακροπρόθεσμος-                       άμεσος-                                                τραγική-
περιορισμένη-                             κληρονομώ-
3.Να σχηματίσετε μία πρόταση που να σχετίζεται με τη γλώσσα για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: εισροή, μέριμνα, ευχέρεια, αθρόος.
4. Να μελετήσετε την απόδοση στα ελληνικά ξένων λέξεων (ο πίνακας στο ιστολόγιο) http://katchiot.blogspot.com/2019/09/blog-post_30.html#more
5. Προσέγγιση της γλώσσας (σ.165): 1, 2.

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Διαβάσατε το άρθρο του Γιώργου Μπαμπινιώτη και θεωρείτε ότι οι ανησυχίες του είναι υπερβολικές. Συμμετέχετε σε μια εκδήλωση του σχολείου, στην οποία θα υποστηρίξετε ότι η ελληνική γλώσσα δεν κινδυνεύει, παρ’ όλες τις εισροές ξένων λέξεων (200-250 λέξεις).



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.